Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nu ruller it-virksomheden Supporters et helt nyt koncept ud. Virksomheden vil tilbyde små og mellemstore virksomhedskunder at overtage en it-medarbejder og samtidig spare den enkelte kunde for 20 procent af de faste lønudgifter til it og løbende support.
Det foregår ved, at Supporters overtager medarbejderen og alle forpligtelser herunder lønnen. Kundevirksomheden vil herefter kunne få løst helt de samme opgaver som hidtil, men altså med en omkostning, der er en femtedel lavere.
Supporters betaler medarbejderens fulde løn, men fakturerer kun virksomheden for de 80 procent.
En sympatisk prismodel
”Vi er jo vant til traditionel outsourcing. Men der findes en anden vej, hvor man kan reducere it-udgifterne uden at skulle sige farvel til medarbejdere og dermed tabe vigtig viden. Corona har banket på døren, så nu er det tid til at se ens forretningsmodel i et nyt lys,” forklarer teknisk ansvarlig i Supporters Jesper Jønsson og tilføjer:
”Vi ønsker samtidig at række hånden ud til virksomheder, som har it-medarbejdere, men som ikke har turdet tage det fulde skridt ud i it-outsourcing.”
Han forklarer, at der bestemt er fordele ved at have en intern it-support. For eksempel befinder it-medarbejderne sig på arbejdspladsen hver dag, og de er uvildige. Til gengæld løber man risikoen for overkapacitet, manglende knowhow om markedet i bred forstand, og man risikerer en kultur, hvor tingene står lidt stille.
”Vi leverer normalt en fast prisaftale, men dette er en ny og mere sympatisk prismodel og en trædesten for virksomheder, der har egne it-folk,” siger Jesper Jønsson.
De slipper for at skulle fokusere på it og ansættelser inden for området, hvis de vokser. De skal heller ikke tænke på fravær under sygdom og ferie, påpeger han.
”Vi kan garantere en besparelse på 20 procent, fordi vi har 10 års erfaring med at drive it effektivt. I vores organisation har vi mange forskellige roller, som er helt veletablerede. Den nye medarbejder vil kunne træde ind i den rolle, hvor han skaber værdi. Han kan gøre det, som han er bedst til. Han kan frigives til andre kunder, mens andre medarbejdere kan stilles til rådighed for den kunde, som har overladt os sin medarbejder,” forklarer Jesper Jønsson.
Fordel for tre parter
Modellen er ifølge Supporters teknisk ansvarlige ikke kun en fordel for kundevirksomheden, men også for medarbejderen og for Supporters selv. Medarbejderen bevarer sit job, og han kommer ind i et miljø, hvor han kan få nye udfordringer og udvikle sig. Supporters får adgang til kvalificerede medarbejdere, hvilket ellers er en stor udfordring i branchen.
”Markedet forandrer sig. Hvis man i de her tider vil rykke som virksomhed, skal man også tænke lidt anderledes. Alle tre parter har en vinding ud af det,” slår Jesper Jønsson fast.