Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Elbiler [STORTEST]: Fra mini til SUV - så forskellige er elbilerne

Teknologien er nu på et niveau, hvor elbilen giver mening som dagligt transportmiddel, og udvalget er så stort, at der er noget for ethvert behov. Vi tester fire populære, men vidt forskellige elbiler.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Velviljen har været der hos mange forbrugere. Men konfronteret med begrænset rækkevidde, usikkerhed om opladning, et sølle udvalg og høje priser er de de fleste alligevel endt med den velkendte benzinmodel, når bilen skulle udskiftes.

Noget for enhver

Usikkerheden har været velbegrundet, men her i 2020 er udviklingen faktisk nået så langt, at rækkevidde og lademuligheder kan leve op til behovet hos såvel familien som den rejsende forretningsmand. Samtidig står vi med et imponerende udvalg af modeller at vælge imellem.

[su_quote]Testredaktøren mener: ”Har du mulighed for at installere en ladestander derhjemme, betyder rækkevidden ikke nødvendigvis så meget. Så kan du sætte bilen i om natten og komme ud til en fuldt opladet bil om morgenen. Det er primært, hvis du bor i byen og skal finde en ledig stander, hver gang der skal lades, eller hvis du vil køre langt i bilen og har behov for at lade undervejs, at forskellen i batterikapacitet og ladehastighed, for alvor bliver noget, man mærker. ” Rasmus Elm Rasmussen[/su_quote]

De fleste bilproducenter har nu en eller flere elbiler i sortimentet, og det samlede udvalg dækker over alt fra små minibiler til store SUV’er. Priserne er ligeså forskellige, som bilerne er det.

Her i testen kommer vi bredt rundt for at give en fornemmelse af alsidigheden. Testen afslører, hvor stor forskel der rent faktisk er på tidens elbiler. En testvinder kan vi af den grund ikke kåre – bilerne er svære at sammenligne.

Dertil kommer, at når vi vælger bil, gør vi det ud fra forskellige behov. En stor SUV kan være relevant for forstadsfamilien, der skal bruge plads og lang rækkevidde, men ikke for byboen, der skal kunne komme nemt rundt i de små gader.

Overlegen køreoplevelse

Men hvorfor købe en elbil, når nu de trods alt er betydeligt dyrere end en tilsvarende benzinbil?

Ud over de åbenlyse miljømæssige fordele, er det bare en anden oplevelse at køre elbil. Og lad os være ærlige – i vores øjne en overlegen oplevelse.

Elbiler er supernemme at køre. Alle har automatgear, og du har kun to pedaler at forholde dig til. Mange kan endda køres med kun én, da en bremsefunktion er indbygget i speederen. Dertil kommer, at elbiler har en helt anden power end benzin- og dielselbiler.

Accelerationen er forrygende og selv den billigste elbil her i testen vil ræse fra de fleste fossilbiler i lyskrydset. Det tunge batteri gør samtidig, at elbilerne ligger solidt på vejen, og det giver en en behagelig og stabil køreoplevelse. Så er der selvfølgelig al teknologien, der giver sådan nogle som os teknologinørder julelys i øjnene.

[irp posts="3136875"]

De fleste biler i testen er selvkørende i en vis grad. Kombinationen af fartassistent og vejbaneassistent betyder, at bilen vil holde dig på vejbanen i en given fart, selvom du slipper både rat og speeder.

Ofte er det blot en korrigerende sikkerhedsfunktion, der skubber dig ind på vejbanen, hvis du er på vej ud. Det er ikke en behagelig oplevelse bare at slippe rattet. En enkelt af bilerne kan dog holde dig stabilt på vejbanen og bremse ned, hvis forankørende kommer for tæt på. Den er således reelt selvkørende. Men betyder ikke, at du må slippe rattet.

Hvad med Tesla?

Man kan selvfølgelig ikke snakke elbiler uden også at nævne Tesla. Den nyeste Tesla – Model 3 – har vi allerede testet.  Den fik en topkarakter, fordi Tesla bare ér foran på visse punkter. Især rækkevidde og opladning har konkurrenterne svært ved at hamle op med, men også på selvkørende funktioner og smart teknologi er Tesla i førersædet.

Læs vores anmeldelse af Tesla Model 3 her.

En kæmpe computer

Store touchskærme, integration af smartphones i form af Apple Car-Play og Android Auto samt avancerede GPS-systemer og et væld af andre smarte features er også ved at være standard.

Desuden skal der selvfølgelig være en app. Ingen af bilerne i testen er uden en smartphone-app, som gør det muligt at fjernstyre visse funktioner i bilen, se ladestatus og meget andet. Der er dog stor forskel på, hvor meget disse apps er i stand til.