Af Torben Okholm, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Udviklingen inden for elektriske biler har været temmelig eksplosiv på det seneste. Og uanset hvad man måtte mene om Elon Musk, har Tesla-mærket for alvor gjort forbrugerne opmærksom på, at elbilen er kommet for at blive.
Det marked er et af de mest attraktive, der findes i øjeblikket. Alle skal være med. Det gælder også BMW, der i nogen grad appellerer til Tesla-publikummet. Den bayerske bilproducent lancerede da også sin første elbil, BMW i3, i 2013. Den var hverken køn eller billig, men den blev positivt modtaget af anmelderne. Og så sad vi og ventede på, at elbilerne fra BMW ville komme i en lind strøm: i4, i5 og så videre. Men hvad skete der? Ingenting.
BMW i4 er på vej
Nu – syv år senere – er der endelig nyt. BMW har meddelt, at firmaets næste elektriske bil bliver vist frem på bilmessen i Geneve i næste måned. Navnet er ikke overraskende. Den skal hedde i4.
BMW i4 sigter på det marked, som Tesla med Model 3 hidtil har domineret: den dyre ende af mellemklassen. Det bliver ikke nemt at besejre Tesla uden for moderlandet Tyskland.
Tesla og BMW er omtrent så forskellige som nat og dag. Det er svært at forestille sig BMW skyde en elbil ud i verdensrummet for at få opmærksomhed. Hos den bundsolide producent i München udtrykker man sig da også passende afdæmpet om den nye bil.
Adrian van Hooydonk er vicedirektør i BMW's designdivision, og han siger:
”BMW Concept i4 kombinerer elektrificering med BMW-mærkets kerneværdier. Designet er dynamisk, rent og elegant. Kort sagt: En perfekt BMW, der tilfældigvis ikke forurener.”
Bemærk, at van Hooydonk kalder bilen et ”koncept”. Det ord går igen i meddelelser fra BMW, men det skal man nok ikke lægge så meget i.
Fra Gedser til Skagen på én opladning
BMW har hidtil kun offentliggjort teaser-billeder af den nye bil, men man forventer, at dens udseende vil lægge sig op ad den 4-serie, der blev vist på bilmessen i Frankfurt.
Hvornår får vi den at se på gaden? Formentlig først i 2021. BMW hævder, at dens rækkevidde kommer helt op på 600 kilometer, men mere skeptiske iagttagere mener, at et realistisk tal snarere kommer til at ligge omkring 500 kilometer på en enkelt opladning. Og det er bestemt heller ikke så ringe endda.