Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Harley-Davidson mener det tilsyneladende ret alvorligt, når det gælder den elektriske omstilling. Ikke nok med at de er en af de få motorcykel-producenten, der er ude med en køreklar elektrisk motorcykel, de har også en elektrisk knallert og en serie elektriske cykler på trapperne.
Samtidig arbejder Harley-Davidson på en helt ny motorcykel-model. Producenten har netop fremvist en skitse af denne.
Klassisk design
Det bliver en betydeligt mindre og mere sporty model end den aktuelle LiveWire, og den lægger sig tættere op ad Harley-Davidsons designtradition, med tydelige træk fra producentens velkendte motorcykler.
Den tager afsæt i de klassiske flat track-modeller, med minimalistiske kåbedele, nummertavle på siden, afstumpet bagende, og højt styr. Der er desuden lækre detaljer som USD-forgaffel, Y-eger fælge og skjulte LED-lygter på fronten.
Mindre power
Den går indtil videre under navnet Mid-Power og det indikerer, at der nok bliver tale om en model med mindre power end LiveWire. Det betyder så formentlig samtidig, at prisen vil blive lavere.
På Harley-Davidsons hjemmeside beskrives projektet således:
"Mellemvægt EV-konceptet bygger bro imellem vores EV-teknologi og vores omfattende racerhistorie og den legendariske XR750. Den ultimative bycykel, det højtydende køretøj eller næste generations køretøj til korte ture er H-D's vision for EV for de hurtige og konkurrencedygtige. Det lette EV-koncept er designet til en urban fremtid. Den er nem at køre – uden kobling og gearskift. For en moderne pendler vil dette koncept give nem og bekvem adgang til byen på en måde, som er forankret i H-D's designfilosofier."
Mid-Power forventes at være produktionsklar i slutningen af 2022.