Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kan du reservere en lynladeplads til din elbil

Den moderne lynladestation med reserverbare ladepladser er blandt andet tiltænkt elbilejere, der ikke har nogen lademuligheder derhjemme.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De fleste elbilister har nok stået i en situation, hvor den lynladeplads, man havde kalkuleret med skulle levere strøm ti det næste stræk af turen, var optaget, så man enten måtte finde et langsommere alternativ eller vente i kø på at man kunne overtage laderen.

Med det stigende antal elbiler stiger kravene til ladeinfrastrukturen.

Audi er på trapperne med en løsning.

I Nürnberg åbner den første Audi charging hub for kunder den 23. december – som det eneste ladekoncept af sin art i verden.

Den moderne lynladestation med reserverbare ladepladser er blandt andet tiltænkt elbilejere, der ikke har nogen lademuligheder derhjemme. Desuden er Audis ladehub beregnet til at betjene den fremtidige spidsbelastning for opladning i bymiljøer.

Et tilhørende loungeområde giver en premium opladningsoplevelse.

Med pilotplaceringen tester Audi for første gang sit nye ladekoncept. "Vi vil bruge det til at teste fleksibel og premium-orienteret lynopladningsinfrastruktur i byrummet," siger Ralph Hollmig, Audi charging hub projektleder. "Vi skal hen, hvor vores kunder ikke nødvendigvis vågner om morgenen med en fuldt opladet elbil, og samtidig tænker vi på det stigende behov for opladning i fremtiden."

Selvforsynende opladningsinfrastruktur

Audis ladehub er funderet på såkaldte kuber, der kan samles og skilles ad igen i eksisterende områder på få dage. De fleksible container-kuber giver to lynladepunkter for hver enhed og kan kombineres i forskellige konstellationer. Brugte og istandsatte lithium-ion-batterier - såkaldte second-life-batterier, der kommer fra demonterede udviklingskøretøjer - fungerer som strømlager. Det sparer omkostninger og ressourcer. En kompleks infrastruktur med højspændingskabler og dyre transformere er derfor lige så overflødig som tidskrævende planlægningsprocesser. Audi ladehub'ens batterilagringsløsning kan hurtigt bringe lynopladningsinfrastruktur der hen, hvor elnettet ikke er tilstrækkeligt.

Takket være de omkring 2,45 MWh mellemlager har ladestanderne i Nürnberg kun brug for en 200 kW grøn strømforbindelse til det allerede tilgængelige lavspændingsnet, hvilket er fuldt tilstrækkeligt til at drive Audi ladehubben.

De 200 kW er nok til løbende at fylde lagermodulerne. Solpaneler på taget giver desuden op til 30 kW grøn energi. Kunder kan lade elbiler op med op til 320 kW effekt på seks ladepunkter. Der kan i alt oplades ca. 80 køretøjer om dagen uden at nå grænserne for energilagringssystemets kapacitet kombineret med navets 200 kW strømforsyning.

Fx kan Audi e-tron GT lade med op til 270 kW, hvilket giver op til 100 kilometer rækkevidde på cirka fem minutter. En opladning fra 5 til 80 % tager cirka 23 minutter.

Opladning for alle

Hvis man har et e-tron Charging Service kort, kan man lade på Audis ladehub i Nürnberg til 31 cents per kWh. Audis ladehub i Nürnberg er dog åben for, at ejere af andre bilmærker også kan oplade deres biler og benytte faciliteterne bortset fra loungeområdet, der er forbeholdt Audi-kunder.

Audi-kunder kan bruge den nye reservationsfunktion i myAudi-appen, hvor de nemt kan bestille et af de seks ladepunkter. Selve opladningen er også hurtig og ukompliceret. Med Plug and Charge (PnC) er det endda muligt at oplade modeller med Plug and Charge-funktionalitet uden et RFID-kort (radio frequency identification) på to af de seks ladepunkter under pilotfasen. Autentificeringsprocessen foregår automatisk via krypteret kommunikation, så snart ladekablet er tilsluttet bilen. For at bruge dette system skal man have en PnC-kompatibel model af Audi e-tron-serien (Audi e-tron 50/55/S med produktionsdato efter kalenderuge 48/2021) og en e -tron Charging Service-kontrakt. Kunder kan bruge de 20-30 minutter, det tager at lade op til 80 % - fx med Audi e-tron eller e-tron GT – i loungen ovenpå.

Servicetilbud hvor opladningstiden udnyttes

Pilotprojektet, der starter i Nürnberg, fokuserer på den nye reservationsfunktion, kundernes forventninger til en premium opladningsoplevelse og tekniske aspekter som kravene til moderne batterilagringssystemer. Audi ønsker også at undersøge, på hvilke tidspunkter af dagen anlægget er særligt hyppigt brugt. Målet er at etablere Audis ladehub med en passende merværdi for kunderne. Til det formål tilbyder Audi yderligere attraktive tjenester på stedet ud over opladning af elbiler – bl.a. udlånsservice til el-scootere, information om forskellige Audi-produkter, prøvekørsler, just-in-time levering af mad, mobil bilpleje etc.

I den omkring 200 kvadratmeter store lounge, som også omfatter en 40 kvadratmeter stor terrasse, er der fokus på brugerne. Der kan de arbejde eller slappe af, og på en 98 tommer skærm kan Audi-modeller konfigureres, eller oplysninger om Audi-ladehub'ens funktionalitet eller en bils aktuelle ladeniveau kan hentes.

Under pilotprojektet i Nürnberg vil Audis ladehub være bemandet mellem kl. 10.00 og 19.00, men de seks ladestandere og loungen er tilgængelige døgnet rundt. "Audis ladehub er et attraktivt tilbud til vores kunder," siger projektleder Ralph Hollmig, "med en eksklusiv reservationsmulighed, et loungeområde og minimalt tidsforbrug takket være høj ladekapacitet."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere