Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

3D-printet tøj og den uendelige butik – sådan køber du ind i 2030

Virtuelle skønhedssaloner, en flyvetur i rummet, butikker uden ende, lægehuse i storcentre – måske er alt dette en del af fremtidens indkøbsoplevelse. Julehandlen i 2030 kan tage sig helt anderledes ud end i dag, viser undersøgelse.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Er det en fuldelektronisk oplevelse at gå ind i en butik i 2030? Hvis man skal tro en ny undersøgelse fra Ericsson, er svaret et rungende ja.

I en rapport giver Ericsson 10 bud på trends, der ifølge forbrugerne vil være udbredt i 2030. Rapporten bygger på svar fra digitalt nysgerrige forbrugere med kendskab til VR, AR og digitale assistenter som for eksempel Siri.

Blandt de mange forventninger til 2030 er nye former for købsoplevelser, der kombinerer den virtuelle oplevelse med det fysiske, blandt andet når vi shopper i storcentre.

”Ifølge rapporten forventer forbrugerne ikke kun nye oplevelser – de forventer også, at nuværende ting som for eksempel restaurantbesøg får en ny dimension, så man kan spise virtuelt med sine venner. Samtidig forventer respondenterne en stigning i brugen af teknologi som sensor-baserede handsker og dragter, der kan gøre den virtuelle oplevelse mere håndgribelig,” forklarer Niclas Backlund, som er landechef for Ericsson i Danmark.

Ericsson har samlet undersøgelsens resultater i 10 punkter, der repræsenterer de forventede forbrugertrends i 2030. Nogle er mere pudsige og realistiske end andre, men her kommer de, og så kan du jo bedømme selv:

Den ægte 360-oplevelse

Næsten otte ud af 10 forbrugere forestiller sig arenaer, hvor teknologi gør det muligt for kunstnere at optræde digitalt, som om de var personligt til stede.

Den digitale skønhedssalon

Syv ud af 10 forbrugere forventer, at skønhedssaloner bruger såkaldt volumetrisk teknologi og modelleringsteknologi til at forbedre udseendet digitalt.

Meta-skrædderen

Mere end syv ud af 10 AR/VR-brugere forestiller sig 3D-printet tøj på bestilling.

“Anyverse”-bassinet

To tredjedele af forbrugerne tror, at der vil være svømmebassiner, hvor man kan bruge et VR-headset til at opleve det ydre rum uden tyngdekraft.

Det hybride fitnesscenter

Vi kommer måske til at træne sammen virtuelt. Syv ud af 10 forbrugere forventer, at personaliserede fitnesscentre med AR/VR, der også kan forbedre den mentale sundhed, vil blive en del af vores fremtid.

Reparation on-demand

Over halvdelen af forbrugerne ønsker at handle bæredygtigt i butikker, der genbruger deres gamle produkter og tilbyder reparation af enheder on demand.

Virtuelle restauranter

Mange foretrækker virtuelt selskab uden afbrydelser. Halvdelen af forbrugerne ønsker muligheden for at spise virtuelt med venner på restaurant uafhængigt af fysisk tilstedeværelse.

Den uendelige butik

Prøv det, før du køber det – i det mindste virtuelt. 75 procent af forbrugerne forventer at kunne visualisere produkter i deres hjem, inden de køber det.

Det alsidige lægehus

Vi er vant til, at alting sker med det samme. 87 procent af forbrugerne forudser lægehuse i indkøbscentre med AI-scanning, der kan give øjeblikkelige svar på ens sundhedstilstand.

Den virtuelle park

Er man fanget inde i byen, er naturen noget af det, man savner mest. 42 procent af forbrugerne ønsker at besøge en park i indkøbscentret gennem digitale og hybride oplevelser, hvor de kan føle sig tættere på naturen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere