Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Er det en fuldelektronisk oplevelse at gå ind i en butik i 2030? Hvis man skal tro en ny undersøgelse fra Ericsson, er svaret et rungende ja.
I en rapport giver Ericsson 10 bud på trends, der ifølge forbrugerne vil være udbredt i 2030. Rapporten bygger på svar fra digitalt nysgerrige forbrugere med kendskab til VR, AR og digitale assistenter som for eksempel Siri.
Blandt de mange forventninger til 2030 er nye former for købsoplevelser, der kombinerer den virtuelle oplevelse med det fysiske, blandt andet når vi shopper i storcentre.
”Ifølge rapporten forventer forbrugerne ikke kun nye oplevelser – de forventer også, at nuværende ting som for eksempel restaurantbesøg får en ny dimension, så man kan spise virtuelt med sine venner. Samtidig forventer respondenterne en stigning i brugen af teknologi som sensor-baserede handsker og dragter, der kan gøre den virtuelle oplevelse mere håndgribelig,” forklarer Niclas Backlund, som er landechef for Ericsson i Danmark.
Ericsson har samlet undersøgelsens resultater i 10 punkter, der repræsenterer de forventede forbrugertrends i 2030. Nogle er mere pudsige og realistiske end andre, men her kommer de, og så kan du jo bedømme selv:
Den ægte 360-oplevelse
Næsten otte ud af 10 forbrugere forestiller sig arenaer, hvor teknologi gør det muligt for kunstnere at optræde digitalt, som om de var personligt til stede.
Den digitale skønhedssalon
Syv ud af 10 forbrugere forventer, at skønhedssaloner bruger såkaldt volumetrisk teknologi og modelleringsteknologi til at forbedre udseendet digitalt.
Meta-skrædderen
Mere end syv ud af 10 AR/VR-brugere forestiller sig 3D-printet tøj på bestilling.
“Anyverse”-bassinet
To tredjedele af forbrugerne tror, at der vil være svømmebassiner, hvor man kan bruge et VR-headset til at opleve det ydre rum uden tyngdekraft.
Det hybride fitnesscenter
Vi kommer måske til at træne sammen virtuelt. Syv ud af 10 forbrugere forventer, at personaliserede fitnesscentre med AR/VR, der også kan forbedre den mentale sundhed, vil blive en del af vores fremtid.
Reparation on-demand
Over halvdelen af forbrugerne ønsker at handle bæredygtigt i butikker, der genbruger deres gamle produkter og tilbyder reparation af enheder on demand.
Virtuelle restauranter
Mange foretrækker virtuelt selskab uden afbrydelser. Halvdelen af forbrugerne ønsker muligheden for at spise virtuelt med venner på restaurant uafhængigt af fysisk tilstedeværelse.
Den uendelige butik
Prøv det, før du køber det – i det mindste virtuelt. 75 procent af forbrugerne forventer at kunne visualisere produkter i deres hjem, inden de køber det.
Det alsidige lægehus
Vi er vant til, at alting sker med det samme. 87 procent af forbrugerne forudser lægehuse i indkøbscentre med AI-scanning, der kan give øjeblikkelige svar på ens sundhedstilstand.
Den virtuelle park
Er man fanget inde i byen, er naturen noget af det, man savner mest. 42 procent af forbrugerne ønsker at besøge en park i indkøbscentret gennem digitale og hybride oplevelser, hvor de kan føle sig tættere på naturen.