Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
"Vi overvejer måske at tjekke bilens olie, bremser, sprinklervæske og varmelegeme, men det stakkels bilbatteri bliver ofte overset i vores vinterforberedelser," beretter Stefan Magnusson, Global Sales Director, Aftermarket for CTEK AB, som laver løsninger til opladning og batteristyring til køretøjer. "Men et par enkle kontroller og en regelmæssigt vedligeholdelsesplan er alt, hvad der er nødvendigt for at give dig ro i sindet, og sikre at dit batteri er fit og klar til at holde dig sikkert ude på vejen denne sæson.”
"Det er også særligt vigtigt i år, da mange bilbatterier allerede vil være blevet belastet yderligere under Covid-restriktionerne; med øget hjemmearbejde og masser af korte ture, har vi sandsynligvis drænet vores bilbatterier mere end normalt, uden at vi selv ved det.”
Et inaktivt bilbatteri vil miste 0,1V energi hver måned, og hvis den langtidsparkerede bil også kører med et alarmsystem, indbygget computer, fjernlås osv., vil det konstante dræn på batteriet være meget mere end det. Når man kører mange korte ture, især i byområder, dræner det også batteriet, da det kræver 150–350 A batteristrøm bare at starte bilen, og på korte ture vil generatoren ikke have tid eller mulighed for at erstatte dette. Dette er især tilfældet, hvis bilen har en 'stop/start'-funktion. Hvis man har bemærket, at 'stop/start' funktionen ikke er kommet i gang på det seneste, kan det skyldes, at batteriet ikke er tilstrækkeligt opladet, da bilen gradvist vil deaktivere 'ikke-essentielle' funktioner for at fokusere den resterende batteriopladning til at holde motoren kørende.
Tre gode tips
Men der er ingen grund til at bekymre sig om at blive udeladt i kulden denne vinter. CTEKs giver en række tips til at sikre en velfungerende batteri:
Vær forberedt: Vent ikke til det er for sent. Få dit bilbatteri i form, før temperaturerne begynder at falde, da det er meget sværere at starte din bil i frostgrader. Det kan tage så meget som 2,5 gange mere kraft at starte en kold motor, så mens man overvejer at få de uldne underbukser ud af skabet, så tjek også bilbatteriet og giv det noget opmærksomhed før vinteren kommer. På den måde vil der ikke være nogen overraskelser på vejen.
Bilister skal også være opmærksomme på, at kolde vejrforhold kan have en negativ effekt på bilbatterier. Et batteri kan miste så meget som 35 % i ydeevne, når temperaturen rammer frysepunktet, og op til 50 %, hvis temperaturen synker under det. Chauffører bør være opmærksomme på tegn på ændringer – som den måde bilen starter på, eller driften af det elektriske system generelt – da disse kan være tegn på et svagt batteri.
Bliv opladet: Der er en meget fin linje mellem et fuldt opladet batteri og et dødt batteri, og selv et lille fald i ladningen kan kompromittere batteriets sundhed. Et bilbatteri er fuldt opladet ved 12,72V. Under 12,4V kan sulfatkrystaller opbygges, hvilket nedbryder batteriet og reducerer batterikapaciteten. Og under 10,4V starter batteriet måske slet ikke bilen. Ikke nok med det, at køre rundt i bilen vil kun oplade batteriet til 80 % kapacitet, så for at fylde det op til 100 %, har man altid brug for en batterioplader.
En smart batterioplader som CTEK CS ONE bruger patenteret APTOTM 'adaptiv opladning' til at tjekke, hvilken type batteri man har (blysyre eller lithium), fastslå hvor meget opladning der er nødvendig og derefter fylde det sikkert op. CS ONE er designet til at være så enkel som muligt at bruge; der er ingen grund til at bekymre sig om positive og negative terminaler bare sæt opladeren i, sæt de to sorte klemmer på begge terminaler, og opladeren klarer resten. For de sidste 20 % af opladningen reducerer CS ONE gradvist opladningshastigheden, så der ikke er fare for overbelastning. Det vil endda fortælle, hvornår det er færdigt, og hvornår batteriet er tilstrækkelig opladning til at starte bilen.
Vær vintersmart: Opladning af bilbatteriet mindst en gang om måneden forlænger dets levetid med op til tre gange, så at købe en pålidelig batterioplader og komme ind i en regelmæssig batterivedligeholdelsesrutine giver perfekt mening året rundt. Regelmæssig opladning er dog endnu vigtigere om vinteren, da ting som opvarmede sæder, forlygter og flere korte ture belaster batteriet yderligere. Og da batterisvigt kan beskadige eller kompromittere et køretøjs elektronik, er en oplader helt sikkert en værdifuld investering.
"Vinterkørsel kan være sjovt, og det kan være smukt," sagde Stefan. "Og hvis man tager lidt tid til at forberede sig selv og sit batteri godt på forhånd, så er man klar til at få mest muligt ud af det."
https://www.altomdata.dk/ctek-cs-free-solar-panel-charger-test-hold-liv-i-bil-og-gadgets/