Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De kriminelle hackere vil tjene flere penge. Derfor vil de i 2022 målrette truslerne endnu mere end nu. I steder for at skyde med spredehagl mod industrien vil de angribe færre virksomheder, men målrette deres angreb og gå efter fortrolige oplysninger, der kan gavne konkurrenter, udenlandske stater osv. Det vurderer sikkerhedsfirmaet Kaspersky.
Denne form for virksomhedsspionage, hvor færre virksomheder bliver ramt i hvert angreb, vil fortsætte i det nye år og udgøre en stor udfordring for udviklere af it-sikkerhedsløsninger, mener Kaspersky.
De stærkeste våben opgraderes
En anden tendens er det, at de it-kriminelle for at undgå at blive opdaget vil anvende en strategi, hvor de i stedet for at sende flere forskellige malware af sted opgraderer en udvalgt malware.
De vælger den mest effektive malware og opgraderer den til en ny version, så snart den nuværende er tæt på at blive opdaget. For nogle typer trusler bliver levetiden for malwaren kortere og er i mange tilfælde ikke mere end tre til fire uger, ofte endnu kortere.
Udviklingen af moderne MaaS-platforme (Malware-as-a-Service), hvor man kan købe adgang til malware, gør det lettere for globale malwareoperatører at anvende denne strategi, og Kaspersky forudser meget mere af dette i 2022.
Bedre phishing – større risiko
Også phishingmails vil blive forbedret, så de er bedre til at snyde modtagerne. Dårligt oversatte mails bliver erstattet af langt bedre og mere troværdige phishingmails, og der vil komme mere avancerede mails som følge af en mere professionel MaaS-infrastruktur.
Som udgangspunkt har der i det forgangne været langt flere ransomwareangreb end målrettede APT’er (avanceret vedvarende trussel). Både store og små industrivirksomheder har måtte stå stille som følge af ransomwareangreb og har været ramt økonomisk hårdt. Dette forventes ifølge Kaspersky at fortsætte i 2022.
Men selvom APT’er ikke nødvendigvis rammer økonomisk på den korte bane, kan de også koste virksomheder dyrt på den længere bane – når en konkurrerende virksomhed pludselig kan lancere et produkt, der er udviklet på baggrund af forretningshemmeligheder. Virksomhedsspionage er vil stadig være en reel trussel i 2022.