Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det sidste års tid er næsten 1,5 millioner podcasts blevet tilføjet til Spotify globalt - og i dag er der mere end 2,9 millioner podcasts på platformen. Historisk set har podcasts været en envejskommunikation - podcastere har udgivet podcasts, og deres lyttere har lyttet. Der har derfor været ringe mulighed for interaktion mellem lyttere og podcaster, medmindre lyttere aktivt har opsøgt andre mere interaktive kanaler såsom sociale medier.
Det ønsker Spotify at lave om på og introducerer derfor i dag to nye interaktive funktioner, som skal bringe interaktivitet til podcasts. Q&A og Polls gør det let for podcastere og lyttere at interagere sammen - direkte på Spotify. Fra i dag af har podcastere i 160 markeder over hele verden mulighed for at placere åbne spørgsmål eller afstemninger på deres podcast-afsnit (ved hjælp af et værktøj i Anchor, Spotifys podcastsoprettelsesplatform), som lyttere kan svare på direkte på Spotify.
Sådan virker det for lyttere:
På podcast-afsnit, hvor en podcaster har valgt at poste et spørgsmål eller en meningsmåling, kan lyttere finde det stillede spørgsmål nederst på siden med podcast-afsnit i mobilversionen af Spotify (iOS og Android). Lyttere kan følge opfordringen til at besvare spørgsmålet eller stemme direkte i appen.
Sådan virker det for podcastere:
Mens podcastere opretter eller uploader et podcast-afsnit på Anchor, kan de finde Q&A og Polls, før de publicerer. De bliver bedt om at stille deres spørgsmål og vælge, om de vil tilbyde svarmuligheder eller åbne svar.
Podcastere får besked, når lyttere svarer på deres spørgsmål, og de kan se svarene på deres side med podcast-afsnit på Anchor. Podcastere kan med Q&As også vælge at fremhæve svar direkte på siden med podcast-afsnit.