Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Historiens varmeste juli. Skovbrande i Europa, Nordamerika og Asien. Oversvømmelser i Kina, Colombia og Tyskland. Året har budt på en række foruroligende tegn på klimaforandringer, som FN’s klimapanel i august slog fast som værende menneskeskabte.
Visse forandringer kan ifølge klimapanelet tage tusinder år at vende. Alligevel er store dele af verdens befolkning overbevist om, at udviklingen kan vendes.
I en global undersøgelse iværksat af teknologivirksomheden Epson svarer 46 procent af de 15.264 respondenter, at de er enten optimistiske eller meget optimistiske om, at krisen kan afværges i deres levetid. Til sammenligning er 27 procent enten pessimistiske eller meget pessimistiske for, at det vil være tilfældet.
Stemmer ikke med realiteterne
Optimismen baserer sig ifølge undersøgelsen på en tiltro til større samfundsfokus på klimaforandringer, at ny forskning og teknologi kan føre til bæredygtige løsninger, og at der er en stærk bevægelse mod vedvarende energi.
Men optimismen står ifølge direktør for bæredygtighed i Epson, Henning Ohlsson, ikke helt mål med realiteterne.
”I takt med at klimakrisen udfolder sig foran øjnene på os, vækker det bekymring, at mange mennesker ikke anerkender – eller sågar benægter – dens eksistens. Klimapanelets rapport bør være en øjenåbner for alle regeringer, virksomheder og individer og tilskynde os til at arbejde sammen, så det forestående COP26 leder til beslutninger og inspirerer os til at handle sådan, at vi kan imødekomme klimaforandringerne,” siger han.
Ambitioner trumfer handlinger
Mens langt størstedelen af de adspurgte i undersøgelsen anerkender klimaforandringerne som værende menneskeskabte, så kniber det med at ændre på vanerne – også selvom de har lysten til det.
65 procent af de adspurgte svarer eksempelvis, at de gerne vil eller planlægger at reducere private og forretningsrejser, men blot 40 procent har reelt gjort det. Samtidig er 68 procent enige i, at man bør bruge elbiler, mens blot 16 procent har taget springet.
Slutteligt mener 63 procent, at man bør lade være med at handle med virksomheder, som ikke agerer bæredygtigt, men kun 29 procent har reelt ændret deres shoppingvaner.