Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
55 procent svarer kontant ”nej” til spørgsmålet om de vil bruge andre betalingsløsninger end Dankortet, mens de resterende 45 procent svarer at de er åbne for at supplere Dankortet med andre betalingsformer.
Det er imidlertid interessant, at blot 1 procent af de adspurgte føler en særlig forpligtelse til at bevare Dankortet som danskernes primære betalingsmiddel. Det tyder på, at det ikke er en bevidst strategi fra de handlende at holde fast ved Dankortet, men at det i stedet handler om hvad kunderne efterspørger. Det mener forbrugeranalytiker for PriceRunner i Danmark, Katrine Barslev:
”Det har taget lidt længere tid for de udenlandske betalingsmodeller at trænge igennem på det danske marked. Men det ser ikke ud til, at det handler om at beskytte Dankortet. I stedet handler det om, at netbutikkerne følger kundernes ønsker – og der, hvor de i stigende grad efterspørger alternative betalingsformer, er butikkerne klar til at stille dem til rådighed,” siger Katrine Barslev.
Undersøgelsen er foretaget af YouGov for PriceRunner, som er Danmarks største prissammenligningstjeneste, hvor man finder priser på mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark.
Kan give større fleksibilitet
Undersøgelsen var udformet, så respondenterne kunne svare ”ja” eller ”nej” til en række spørgsmål omkring Dankort og alternative betalingsformer. I alt 45 procent af de adspurgte svarede i undersøgelsen ”ja” til, at de vil supplere eller udskifte betaling med Dankort med alternative betalingsmetoder. 55 procent svarede ”nej”.
Blandt ja-sigerne var de vigtigste argumenter for at indføre fx Apple Pay, Google Pay eller Pay Pal, at de forventer, at det bliver efterspurgt i fremtiden eller at det betyder større fleksibilitet for deres kunder.
Nej-sigerne svarede i overvejende grad, at de ikke vil indføre alternative betalingsmetoder, fordi de ikke oplever at det er noget, kunderne efterspørger.
Kun få af de adspurgte lægger vægt på eventuelt øgede omkostninger som følge af alternative betalingsformer.