Danskerne er forbeholdne over for at benytte de offentlige tilbud om selvbetjening på nettet, viser en landsdækkende undersøgelse, som Megafon har foretaget.
Seks ud af 10 danskere foretrækker at gå de traditionelle veje og ringe, skrive et brev eller selv møde op, når de skal have deres anliggender ordnet med det offentlige.
Halvdelen af dem, knap tre ud af 10 danskere, må siges at være lovligt undskyldt. De benytter nemlig slet ikke internettet, hverken derhjemme eller på job.
Et tilsvarende antal er brugere af internettet, men har aldrig benyttet sig af nettet til at kommunikere med offentlige myndigheder.
Flere barrierer
Megafon har videre spurgt ind til, hvorfor de syv ud af 10 danskere, der bruger nettet, ikke bruger det mere til offentlig selvbetjening, end de rent faktisk gør.
Den største barriere er ifølge undersøgelsen, at danskerne føler, at de ikke får den samme vejledning på nettet, som man gør ved personlig kontakt. Det svarer 43 procent.
Cirka 20 procent peger på et flere udsagn om, at det kan være svært at finde den rigtige hjemmeside, sikkerheden er ikke god nok, de er usikre, føler sig ikke teknisk stærke nok eller det er for besværligt.
Kun 11 procent peger på, at der ikke er nok muligheder for at sende oplysninger direkte via internettet.
Leverandør peger på portal
Megafon-undersøgelsen er foretaget på initiativ af Hewlett-Packard i Danmark, og en del af løsningen på danskernes manglende hang til offentlig selvbetjening kunne ifølge Hewlett-Packard være en fælles offentlig-privat portal.
Hewlett-Packard har i siden 2001 sammen med en partner stået for en lignende portal i Hongkong.
Dermed har Hewlett-Packard stillet sig i køen af forlsagsstillere til, hvordan der kan etableres en indgang til det offentlige Danmark på nettet for borgerne.
Kommunernes Landsforening har i februar foreslået, at der etableres en samlet portal via en udbygning af den allerede eksisterende Netborger.dk.
Regeringen arbejder i øjeblikket på at undersøge blandt andet en samlet borgerportal, som en mulighed for at skabe bedre vilkår for borgernes selvbetjening på nettet.