Offentlige Danmark skuffer på nettet

Danskerne er ikke så flinke til at benytte sig af mulighederne for offentlig selvbetjening på internettet, som myndighederne gerne så. Kun fire ud af 10 danskere har mindst én gang brugt internettet i kontakten til de offentlige myndigheder, viser undersøgelse.

Danskerne er forbeholdne over for at benytte de offentlige tilbud om selvbetjening på nettet, viser en landsdækkende undersøgelse, som Megafon har foretaget.

Seks ud af 10 danskere foretrækker at gå de traditionelle veje og ringe, skrive et brev eller selv møde op, når de skal have deres anliggender ordnet med det offentlige.

Halvdelen af dem, knap tre ud af 10 danskere, må siges at være lovligt undskyldt. De benytter nemlig slet ikke internettet, hverken derhjemme eller på job.

Et tilsvarende antal er brugere af internettet, men har aldrig benyttet sig af nettet til at kommunikere med offentlige myndigheder.

Flere barrierer

Megafon har videre spurgt ind til, hvorfor de syv ud af 10 danskere, der bruger nettet, ikke bruger det mere til offentlig selvbetjening, end de rent faktisk gør.

Den største barriere er ifølge undersøgelsen, at danskerne føler, at de ikke får den samme vejledning på nettet, som man gør ved personlig kontakt. Det svarer 43 procent.

Cirka 20 procent peger på et flere udsagn om, at det kan være svært at finde den rigtige hjemmeside, sikkerheden er ikke god nok, de er usikre, føler sig ikke teknisk stærke nok eller det er for besværligt.

Kun 11 procent peger på, at der ikke er nok muligheder for at sende oplysninger direkte via internettet.

Leverandør peger på portal

Megafon-undersøgelsen er foretaget på initiativ af Hewlett-Packard i Danmark, og en del af løsningen på danskernes manglende hang til offentlig selvbetjening kunne ifølge Hewlett-Packard være en fælles offentlig-privat portal.

Hewlett-Packard har i siden 2001 sammen med en partner stået for en lignende portal i Hongkong.

Dermed har Hewlett-Packard stillet sig i køen af forlsagsstillere til, hvordan der kan etableres en indgang til det offentlige Danmark på nettet for borgerne.

Kommunernes Landsforening har i februar foreslået, at der etableres en samlet portal via en udbygning af den allerede eksisterende Netborger.dk.

Regeringen arbejder i øjeblikket på at undersøge blandt andet en samlet borgerportal, som en mulighed for at skabe bedre vilkår for borgernes selvbetjening på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere