Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
PriceRunner er Danmarks største prissammenligningstjeneste, hvor man finder priser på mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark.
I undersøgelsen svarer 68 procent, at den største udfordring i forbindelse med at få fat i produkter, reservedele eller andet til egen produktion under epidemien har været at deres leverandører har haft svært ved at få fat i de produkter eller varer, de behøver.
Næsten lige så mange, 62 procent, svarer, at den største udfordring har været lange ventetider på at få leveret varer.
Samtidig har mange onlineforhandlere oplevet, at prisen på de varer, de gerne vil have fat i, er steget. I alt 51 procent af de adspurgte svarer, at de har oplevet af de varer, de har brug for, er steget i pris under Corona-epidemien. Kun 11 procent, at de ikke har oplevet nogle udfordringer med leverancer under Corona-epidemien.
Ifølge forbrugeranalytiker for PriceRunner i Danmark, Katrine Barslev, bekræfter undersøgelsen en tendens, man har været opmærksom på i længere tid, og som forbrugerne også har mærket.
”Mange forbrugere har sikkert oplevet, at der er produkter, det er blevet sværere at få fat i eller som er steget i pris. Det interessante er, at vi med denne undersøgelse sætter tal på problemets omfang – og at det er så udbredt, som tilfældet er. Det er en virkelig alvorlig udfordring for netbutikkerne, som vi håber, snart bliver løst i takt med at situationen i de producerende lande bliver normaliseret,” siger Katrine Barslev.
Om E-handelsindexet
PriceRunner har i samarbejde med YouGov skabt E-handelsindexet. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:
● Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
● Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
● Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder
Om undersøgelsen andet kvartal 2021
Undersøgelsen er gennemført af opinions- og markedsundersøgelsesforetagendet YouGov. I perioden 21. juni til 4. juli 2021 gennemførtes sammenlagt 71 interview med onlinebutikker i Danmark via internet.