Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Emojis afspejler os ikke godt nok

Kun halvdelen af alle globale emoji-brugere føler, at deres identitet er tilstrækkeligt afspejlet i det nuværende emoji-udvalg, og mere end otte ud af 10 efterspørger et mere inkluderende udvalg af emojis - særligt inden for kultur, etnicitet og alder. Det viser en ny rapport fra Adobe, der har undersøgt brugen af emojis blandt 7.000 brugere fordelt på syv lande, herunder USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Japan, Australien og Sydkorea.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Emojis er i løbet af det sidste årti blevet en integreret og vigtig del af den digitale

kommunikation. De er en visuel, sjov og let måde at udtrykke sig på og et værktøj, der ikke længere udelukkende anvendes i den private kommunikation. Emojis bruges i stigende grad også i den offentlige debat om samfundsmæssige udfordringer, særligt i forhold til kultur og etnicitet.

For mange siger en emoji mere end 1000 ord, men det gælder altså kun, hvis man kan finde den rigtige, viser rapporten Global Emoji Diversity & Inclusion Report fra Adobe.

Mere end otte ud af 10 globale emoji-brugere efterspørger nemlig et mere inkluderende udvalg emojis, og kun halvdelen (53 pct.) af de adspurgte føler, at deres identitet er tilstrækkeligt afspejlet i de nuværende emoji-muligheder. Blandt sidstnævnte gruppe ligger kultur, etnicitet og alder øverst på listen over de kategorier, som brugerne ønsker udvidet med emojis.

Særligt generation Z og millennials efterspørger inkluderende emojis

På tværs af landegrænser er det i højere grad den såkaldte generation Z (41 pct.) og millennials (39 pct.), der ønsker et større udvalg af emojis til at udtrykke kultur og etnicitet, hvor det gælder for 30 pct. af de såkaldte boomers.

Rapporten viser også, at over halvdelen (55 pct.) af de adspurgte emoji-brugere laver deres egen personlige emoji - også kaldet en bitmoji - men også her efterspørger mange brugere flere tilpasningsmuligheder for bedre at kunne afspejle personlig identitet.

Det gælder igen især generation Z, hvor otte ud af 10 benytter sig af featuren med at lave sin egen, personlige emoji - men hele 74 pct. af dem ville ønske, at de havde flere muligheder for at afspejle deres personlige identitet.

Emojis afspejler samfundsudfordringer

På trods af udfordringerne er emoji-fremtiden lys. 76 pct. af de adspurgte mener, at emojis er et vigtigt kommunikationsværktøj til at skabe både respekt og forståelse.

Især den yngre generation mener, at emojis har magten til at skabe positive ændringer i verden. Lidt mere end syv ud af 10 blandt generation Z og millennials er nemlig enige om, at emojis kan være med til at understøtte positive samtaler og afspejle vigtige kulturelle og samfundsmæssige forhold.

I USA og UK mener afroamerikanske (85 pct.), asiatiske (85 pct.) og latinamerikanske (77 pct.) emoji-brugere, at emojis bidrager til vigtige diskussioner om netop etnicitet. Måske også derfor er globale emoji-brugere mest begejstrede for nye emojis, der både afspejler køn og etnicitet - fx en neutral person, der giver en baby mad, og det asiatiske fænomen bubble tea.

Du kan læse mere om Global Emoji Diversity & Inclusion Report i blogpostet her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere