Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det var helt tilbage i 1967 de første tegninger af Renault 5 så dagens lys. Tidens brandhotte bud på en moderne hatchback.
Kræfterne var beskedne. Den mindste motor ydede 36 hk, mens den kraftigste klarede 62 hk. Siden kom der andre og kraftigere motorer på markedet – ikke mindst Renault 5 Turbo og Turbo 2 er biler, der får selv ikke frankofile bilentusiaster til at overgive sig.
Elektrisk frontløber
Hvad der måske er mindre kendt omkring fødslen af Renault 5 er, at man allerede tilbage i 1972 lavede Renault 5 som en elbil.
Dengang var batteriteknologien mildest talt en anden end i dag – og selv om man fjernede bagsæderne og fyldte pladsen bag forsædet ud med batterier, kunne den lille elbil kun klare i alt 60 km på en opladning.
Nu er Renault 5 tilbage som prototype – og denne gang udelukkende som elbil.
Tro mod sit ophav
Designmæssigt er man dog tro mod fortiden. En smart bybil med lækre proportioner. Chefdesigner Gilles Vidals har kigget mere end en gang på originalen. Naturligvis vises den i den ikoniske knaldgule farve, som har holdt ved siden originalen.
Hvornår vi ser den moderne tids Renault 5 på gaden er ikke afsløret endnu. Men den kommer næppe til at køre ubemærket omkring.
Den nye Renualt 5 bliver ikke den første minibil Renualt sender på markedet. Med Zoe står producenten står bag den mest solgte model i Europa. Du kan læse vores test af den nyeste version af Zoe her:
https://www.altomdata.dk/renault-zoe-test-langtraekkende-mini-med-en-snert-af-luksus/