Sønderjyske Telebilling - der udvikler, sælger og implementerer eget afregningssystem til tele- og kommunikationsvirksomheder - har sat den danske fod i den engelske muld og fået fodfæste.
Selskabet har i 2004 fået engelske XLN Telecom som kunde, den første engelske kunde i selskabets historie. Det har givet mod på yderligere erobringer i år.
- Vi prøver på at gøre et større indhug i England. Det tror vi på, at vi kan, siger administrerende direktør, Jesper Schack.
Milliontab på norsk kunde
Telebilling går i seneste regnskab tilbage i omsætning fra 42,8 millioner kroner i 2003 til 40,4 millioner kroner i 2004.
Resultatet før skat er få tusinde kroner mindre og ender stort set som året før på 5,1 millioner kroner.
Alligevel er det ifølge direktøren et meget tilfredsstillende regnskab. Det er over budget, og en norsk kunde er ramt af konkurs, som koster "mere end en million i ren bundlinje".
- Det er selvfølgelig lidt uheldigt, men det er et signal om, hvordan det marked, som vi bevæger os i, er. Ind imellem er der nogle teleselskaber, som må lukke, siger Jesper Schack.
Scorer største kunde
Direktøren tror på vækst i 2005, men ikke en meget stor vækst. De kedelige signaler fra Norge overskygges af positive signaler fra de øvrige markeder.
I Danmark har selskabet i 2004 fået sin største kunde til dato, Stofa Telianet, som er en af fem nye kunder i 2004 ud af et samlet kundepotentiale i Europa på omkring 1.000 selskaber, vurderer Jesper Schack.
Den danske udbyder af kabel-tv og bredbånd har flere kunder end nogen anden af Telebillings i alt 46 kunder.
- Det er helt klart en meget stor begivenhed i vores virksomheds liv, siger Jesper Schack.
Skifte i England
Og der er gennembruddet i England, der ellers har været et svært marked, som Telebilling har holdt sig fra.
De traditionelle teleselskaber har ifølge direktøren været meget tunge til at åbne op for, at fremmede leverandører kunne få nem adgang til at bruge teleselskabernes infrastruktur.
Telebilling A/S (Koncern) | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 40,4 | 42,8 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 5,2 | 4,4 |
Resultat før skat | 5,1 | 5,1 |
Resultat | 3,5 | 5,5 |
Egenkapital | 14,2 | 12,1 |
Antal ansatte | 33 | 32 |
Men i slutningen af 2003 er der sket et skifte, og i 2004 har det så kastet XLN Telecom af sig som kunde.
- England ser vi som et interessant marked. Vi har fået en god, stabil kunde med høj vækst og tror, at det kan åbne døren til nye kunder derovre også, siger Jesper Schack.
Tyskland er klart Telebillings største marked. Her hentes cirka 65 procent af omsætningen, og der er kunder, der har været med siden 1998.
Det er imidlertid på nye markeder som England og Schweiz, der i 2005 vil bruges flest kræfter på at skaffe nye kunder.
Telebilling er 20 procent ejet af Mikael Konnerups ventureselskabet Dico, der holdes i live på bankernes nåde.
Det sønderjyske selskab er givetvis ikke blevet den vækstkomet, som Mikael Konnerup havde håbet på, men bidraget er på den rigtige side af nul.