Netsikker nu? Nej!

Jeg nænner næsten ikke at kritisere den landsdækkende kampagne 'Netsikker nu', der løber af stablen i næste uge, men jeg nænner heller ikke at lade være. Borgerne har fortjent bedre. Det samme har de små og mellemstore virksomheder, der jo også er i målgruppen for kampagnen.

- Kampagnen leverer lette og enkle råd om sikker adfærd på nettet?, hedder det i det materialet, der også fortæller om målet for kampagnen. Den skal sætte tryghed og tillid til it-brug på dagsordenen.
Let. Enkel. Tillid. Tryghed. Jeg bliver nødt til at spørge, hvilken boble eller ønskedrøm kampagnefolket lever i.
Det bliver aldrig let, så hvorfor foregøgler man det.

Feltet bag kampagnen er ellers beundringsværdigt bredt og stort. Fra ministerier til sikkerhedsleverandører. Fra Red Barnet til Dansk Metal.

De involverede parter vil helt sikkert selv udråbe kampagnen til en stor succes. De vil bekræfte hinanden i 'ih, hvor vi gungrer', men den holder ikke.

Kampagnen har nemlig endnu et problem.

'Netsikker nu' har for mange træk til fælles med, hvad vi i mediecirkler kalder 'stiptease i mørke'.

Det handler om, at budskabet ikke kommer ud over rampen, fordi forudsætningerne derfor mangler.

Hvad der er galt, vender jeg tilbage til, men først lidt faktuelle oplysninger. Kampagnen indledes på torsdag og varer tre uger. Den skydes i gang på Rådhuspladsen i København. Her får folk mulighed for at 'gå en tur inde i en enorm computer', hvor de også får svar på deres sikkerhedsspørgsmål. Førstedagen byder også på konferencer arrangeret af IBM og IT Universitetet.

Derefter går det slag i slag. Brochurer uddeles foran supermarkeder og på tekniske skoler. Diverse sikkerheds-leverandører vil rundt om i landet demonstrere, hvor farligt det er ude på nettet, og de vil fortælle, om deres 'gode tilbud'. Nogle af dem vil også fortælle om firewall?en i Microsofts XP-styresystem, mens Microsoft tilbyder folkeskoleklasser undervisning, og KMD lokker med en konkurrence.

En hulens dygtig, gammel kollega bruger den gamle, vellykkede AIDS-kampagne, som en illustration af, hvad der virker i en kampagne, og hvad der ikke virker.

I AIDS-kampagnen var der ét budskab: Brug kondom.

Budskabet blev hamret ud på tv i musikvideoen 'Den jeg elsker?' og på andre måder. Hverken ung eller gammel behøvede selv at opsøge viden om den skrækkelige sygdom. Kondom-budskabet blev serveret hjemme i stuen i en form, så fru Jensen ikke fik aftenkaffen galt i halsen.

På Rådhuspladsen blev der ikke rejst en kæmpemodel af de organer, som typisk er involveret ved HIV-smitteoverførsel. Ingen brugte reklamekroner til redegørelser om virussens kemi. Ingen medicinalfirmaer fik en platform til at markedsføre sig på.

Der var tale om en professionel kampagne, bakket op af massive offentlige investeringer i markedsføring.
'Netsikker nu?' Nogen i regeringen har sandsynligvis sagt 'det må markedskræfterne klare', og det gør de så.
It-sikkerhedsfirmaerne kører naturligvis PR-kanonerne i stilling. De suppleres af nydelige udredninger på net og papir fra embedsmandssjæle fra etater, råd og konsulenthuse.

Men de polerede sjæle kalder ikke en spade for en spade. At hackerne især angriber pc'er med Windows og Internet Explorer nævnes kun sjældent, hvis overhovedet. Et par lavpraktiske råd, er helt udeladt (Undlad så vidt muligt at bruge Internet Explorer og overvej en Mac i stedet for en pc).

Endelig synes det som om, at kampagnen stort set ignorerer det faktum, at masser af mennesker stadig kører på ældgamle versioner af Windows - software uden automatiske sikkerhedsfunktioner.

Der findes der ingen lette løsninger på it-sikkerhedsproblemerne - intet kondom. Og problemerne øges tilmed i takt med de kriminelles folkevandring ud på nettet.

Men jeg er ikke i tvivl om, at kampagnen havde fået langt større mulighed for at slå igennem, hvis de mange involverede i stedet spyttet masser af millioner i en fælles kasse. Så havde der været råd til dygtige kommunikationsfolk, der kunne have sikret os tv-reklamer og andre reklamer med et snævert, slagkraftigt fokus.

Og tænk så på, hvor langt videre man kan komme med it-sikkerhed med DR's redaktionelle hjælp. Bare se, hvor dygtig statsinstitutionen er til at lære os at indrette vores hjem.

PS: Hvis det nu er så let, som kampagnens bagmænd påstår, det er, så fortæl mig, hvorfor selv garvede it-folk indimellem melder pas, for eksempel over for konfigurering af hjemmets trådløse basestation, som ender med at stå pivåben.

Kampagnefolket fortæller borgere med trådløse net, at de blot skal tage et kig ud på nogle sider på www.danmark.dk, hvor de finder alt om sikring af trådløse net.

Her kan man se følgende råd:

- Kære fru Jensen. Du skal bare skifte din firewalls standardpassword ud, og skifte SSID. Så slår du også lige Broadcastmeddelelser fra, og husk at slå (Web/WPA) kryptering til, men husk også at skifte nøgle indimellem.
O.k. Jeg medgiver, at jeg har strammet formen lidt, men ikke meget.

For stakkels fru Jensen får intet at vide om, hvor de 'knapper' er, som hun skal dreje på.

Til gengæld får hun alt at vide om radiobølger, der går igennem væggene og derfor kan aflyttes.


Læs historien fra fredagens avis i pdf-format (fylder 394 kb)

Computerworld side 17




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere