Af Knud Søndergaard, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I de seneste par år har der været ret stille omkring projektorer til hjemmebrug. Det kan forklares med, at selv meget store fladskærme er faldet til ret overkommelige priser, og at vi ser film på alle mulige andre enheder end en skærm i stuen.
Nu er den nye UHD- (Ultra High Definition) teknologi for alvor ved at blive rullet ud, og den kan måske gøre tv-projektorerne hotte igen. Du kan nu se film derhjemme i den samme tekniske kvalitet som i de bedste premierebiografer.
Køleluften i den 50 cm brede projektor suges ind gennem lamellerne omkring objektivet og blæses ud til venstre.
Desuden skal UHD-skærme være seriøst store, før de giver fuldt udbytte af den høje kvalitet i indholdet. Vi skal op i 100” eller mere, hvis blot to-tre mennesker skal få fuldt udbytte af den ultraskarpe oplevelse.
Sådan nogle fladskærme er også tilgængelige, men de koster mere, end de fleste af os betaler for en bil, og så bliver en projektor som Sony VPL-VW300ES til ”blot” 50.000 kroner interessant. Den er den mindst dyre af en serie på fire Sony-produkter, der kan give nyt liv til projektorbiografen.
Masser af lys
Et generelt problem ved projektorer er lysstyrken. Projektorer med en lysstyrke på 1000 lumen eller endnu mindre kræver et rum, der er effektivt mørklagt. Særligt slemt bliver det, hvis man vil se 3D-film gennem briller af den såkaldt aktive type, som kan sluge op mod 90 procent af lyset.
I min optik er der lige så meget spræl i 3D til hjemmebrug som i Grauballemanden. VPL-VW300ES kan dog vise 3D-indhold, hvis man investerer en formue i grimme, ubekvemme 3D-briller. Meget mere interessant er det, at lysstyrken opgives til 1500 lumen, hvad der er en ny Sony-rekord i dette segment.
Rent praktisk betyder disse tal, at projektoren har rigelig lysstyrke til mit neutralt hvide Da-Lite-lærred på 90”, selv om jeg har tændt lidt orienteringslys i rummet. Efter min vurdering er der lys nok til 120” og måske endda 150” med effektiv mørklægning.
UHD-indhold er ikke ligefrem det, der fylder hylderne hos Fona eller sendeplanerne fra diverse udbydere. Netflix har et par serier til streaming, og man kan i dyre domme købe demomateriale på USB eller harddisk. Desuden kan man optage sit eget indhold med efterhånden ganske mange kameraer og smartphones.
De to HDMI-terminaler er V2.0 og understøtter såvel UHD/60p som HDCP 2.2. LAN-terminalen kan bruges til professionel kalibrering af billedet.
Til denne test lånte Sony mig en medieafpiller med nogle flotte UHD-trailers, der ser lige så lækre ud som kødet under den røde lampe i slagterens køledisk. Imponerende detaljering, naturligt glidende bevægelser og en helt overvældende farveskala.
Jeg har også brugt nogen tid på at studere, hvordan projektoren gengiver almindeligt indhold. Denne proces kaldes opskalering og bygger på, at det indbyggede ”grafikkort” analyserer indholdet og gætter, hvad der bør være mellem de ”manglende” pixel i det originale materiale.
Denne proces lykkes imponerende godt med ordentligt Blu-ray-indhold. Den snart klassiske James Bond ”Casino Royale” har aldrig før stået så skarpt og klart. Dog skal det nævnes, at den sorte del af spektret virker lidt fladere og mindre nuanceret end på en – udgået – super plasmaskærm fra Panasonic eller Pioneer.
Mere blandede bliver følelserne, når projektoren skal gengive indhold i SD (Standard Definition). Vi så ”Top Gun” i en udgivelse fra 2000 med et minimum af digital kosmetik. Her virker det, som om grafikkortet arbejder med en form for ansigtsgenkendelse. Nærbilleder af Tom Cruise og de andre stjerner er forbløffende gode og detaljerede, men når lærredet fyldes med personer og action, bliver resultatet noget grumset – stadig bedre end VHS, men …
Grundlæggende brugervenlig
En stor projektor som Sony VPL-VW300ES er et ”connect & forget”-produkt. Det skader selvfølgelig ikke, at den har motoriseret fokus og objektivforskydning, men forhåbentlig er denne løsning ikke fordyrende i forhold til manuelle kontroller.
Den daglige betjening er begrænset til tænd/sluk, indgangs-valg og skift mellem billedindstillinger. Fabrikkens kalibrering kommer meget tæt på det optimale, men brugere med særlige forhold kan overveje en professionel finjustering.