Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
"Jeg tror, at de fleste i dag deler langt flere oplysninger, end de aner. Privacy Checker giver et hurtigt overblik over, hvilke personlige oplysninger, som deles til annoncører og medievirksomheder. Vi viser også, hvor let det er at stoppe denne overvågning", siger Xerxes Malekani, Skandinavisk Chef hos F-Secure.
Privacy Checker er en gratis tjeneste fra sikkerhedsfirmaet F-Secure. For at teste sin computer, skal man blot besøge sitet og trykke på en enkelt knap.
Tjenesten giver derefter hurtigt svar på de grundlæggende data, som browseren gemmer. I rapporten, som genereres, ses det, om browseren afslører, hvor du er, hvad du surfer med, hvilket operativsystem, du bruger, hvilket websted du kom fra, og om du tillader cookies på de websteder, du besøger.
"Vi lever i et digitalt overvågningssamfund, hvor kommercielle aktører indsamler flere og flere data om forbrugerne. Så er det rimeligt, at man kan trække persiennerne ned – endda digitalt og undgå at blive sporet af kommercielle aktører", siger Xerxes Malekani.
F-Secure udgav i november Integritetsrapporten, en undersøgelse, hvor Novus undersøgte svenskernes holdning til beskyttelse af personlige oplysninger online. Den viste, at størstedelen af det svenske folk føler sig bekymrede over den overvågning og sporing, som sociale medier og annoncenetværk udfører på internettet. Mest bekymret er man for muligheden for, at annoncørerne kan sammenkoble personoplysninger med online adfærd.
Undersøgelsen viste også, at hver fjerde person har gjort noget online, som de ville føle sig utilpas over, at andre kendte til. For personer i aldersgruppen 18 til 29 år, der bruger internettet i højere grad, har hver anden gjort noget online, der ville kunne skade deres integritet, hvis det blev kendt.
Klik ind og prøv Privacy Checker på http://privacy.f-secure.com/privacy-test/.