Ballerup-firmaet Datapro har skåret ind til benet og vil nu købe op for at styrke sin fokuserede Navision-forretning.
It-Selskabet havde tidligere mere end 50 medarbejdere og solgte alt fra hard- og software til almindelige virksomhedsløsninger.
I tredje kvartal af 2003 blev det dog klart, at man var nødt til at skifte spor for at vende den negative resultatudvikling.
- Det var vigtigt for os at få pillet mærkatet it-supermarked af os, siger administrerende direktør Brian Atli Andersen.
Droppede alt på nær Microsoft
For at sikre selskabets overlevelse droppede Datapro alle andre forretningsområder end Microsoft Business Solutions.
Nu er Datapro nede på et dusin medarbejdere, der har fastholdt salgsniveauet trods udsalget af forretningsområder.
Omlægningen af strategien har resulteret i et positivt resultat i regnskabsåret 2003/04, der sluttede med udgangen af september. Overskuddet blev på knap en million kroner, mens bundlinien året før viste underskud på 1,2 millioner kroner.
Fokuseringen har medvirket til at Datapro har løftet salget af Navision-licenser med 68 procent blandt andet på tilgang af nye kunder.
Klar til opkøb
Nu er roen retableret, og firmaet vil satse på lønsom vækst. I det kommende år vil Brian Atli Andersen dog godt slække lidt på indtjeningskravet for at købe op.
- Vi vil ikke sætte tingene over styr. Bundlinien skal stadig være i plus, understreger han.
Direktøren tumler med planer om opkøb af XAL-huse, som i øjeblikket står over for en mulig konvertering henimod Navision. Datapro regner med at blive seks til otte flere ansatte i løbet af indeværende regnskabsår.
Ved eventuelle opkøb vil selskabets ejere træde til med frisk kapital, da egenkapitalen, om end forbedret, endnu ikke er oppe i fuld opkøsstyrke.
- Men vi er godt på vej, bedyrer Brian Atli Andersen.