Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der er mange ting, som har været positive det seneste år.
Men for mig er det mest lovende helt klart et potentielt banebrydende samarbejde mellem giganter samt introduktionen af fede ny gadgets som Metas Quest Pro.
Derfor er den også det første af mine tre højdepunkter for 2022:
Højdepunkt 1: Metas Quest Pro
Jeg har haft fornøjelsen af at anmelde Metas Quest Pro. Og for en tech-entusiast (læs: nørd) som mig er det virkelig fedt at se, hvor langt vi er kommet i udviklingen på dette område.
Quest Pro’en vil være med til at gøre virtual reality (VR) mere anvendeligt og ikke mindst gøre det til en mere relevant del af værktøjskassen på arbejde og i privaten.
Headsettet er ideelt til såkaldte ’pro-sumers’ (tech-entusiaster der køber teknologi, og hvis behov ligger mellem professionelles og almindelige brugeres).
Det er ofte pro-sumers, der er mest aktive i forhold til at producere og udvikle content. Så der rammer den spot on.
Det eneste malurt i bægeret i forhold til Quest Pro’en er, at der stadig er noget at arbejde på, hvad angår anvendeligheden på arbejdspladsen.
Meta lover dog, at vi når derhen i 2023.
Højdepunkt 2: Apple Object Capture
Man er vel tech-entusiast! Og mit næste højdepunkt for 2022 er derfor den større udbredelse af Apple Object Capture, som tager Augmented Reality (AR) et kæmpe skridt videre i sin udvikling.
Det meget større udvalg i apps der anvender Apples LiDAR-teknologi (LiDAR-teknologi minder om RADAR-teknologi men bruger laserlys i stedet), har gjort det muligt for den almindelige forbruger at lave imponerende 3D-scans af ting og steder – på næsten ingen tid!
Bill Gates sagde om internettet tilbage i 90’erne, at ”Content is King”. Det princip gælder stadig. Ikke mindst for Extended Reality (XR)-teknologi.
Denne innovation gør 3D-scanninger til allemandseje – og det gibber i mit nørdhjerte, at det er så meget nemmere for alle at lave kvalitetscontent til XR.
Højdepunkt 3: Samarbejde mellem Microsoft og Meta
Vi er tilbage ved Meta. Men denne gang handler det ikke om en gadget, men snarere om hvordan et samarbejde med Microsoft faktisk kan være med til at demokratisere og sikre den fortsatte udvikling af XR-teknologi og software – til fordel for såvel (for)brugere som pro-sumers som professionelle.
Det kan virke banalt, for det er helt sikkert mest af alt et fornuftsægteskab mellem to giganter, som så har udsigt til at forblive giganter.
Netop muligheden for at bruge de produktivitetsapplikationer folk er vandt til (Microsoft Office, Outlook og Teams) vil gøre det meget nemmere at udbrede XR-teknologien til professionelle gøremål og derved gøre XR til allemandseje.
Et par lavpunkter i et ellers fremragende 2022
Hvor der har været masser af lys i 2022, har der også været skygge. Og hvor det seneste år startede med en masse højdepunkter, er der kommet et par markante lavpunkter her til sidst.
Lavpunkt 1) Meta, Microsoft og Twitter massefyrer – hvad så nu?
Det var noget af en udvikling, at titusindvis af medarbejdere i it- og tech-giganter er blevet fyret på mere eller mindre dramatisk vis. Nogle via et meme og et tweet; andre via en pressemeddelelse.
Det er normalt ikke just et godt tegn, når virksomheder som nærmest har katapulteret metaverset og XR ind i mainstreamen, allerede indenfor et år må justere sine forventninger til selvsamme fokusområde og teknologi. Mange stiller naturligvis spørgsmålet: Hvad så nu?
Vil det stoppe al den udvikling, som er sat i gang, og som vi regnede med? Det korte svar er: nej!
Som min CEO bemærkede i et konkurrerende medie i sidste måned, så er metaverset allerede accepteret og projekteret til at blive en stor og fast bestanddel af alle industriers hverdag.
De mange fyringer er umiddelbart kun et udtryk for verdensøkonomiens nuværende tilstand.
Lavpunkt 2) For meget dominans og for lidt konkurrence
Konkurrence er altid godt – det driver teknologien fremad. Og for slutbrugeren sikrer det at hardware og services tilbydes til gode priser.
Meta står dog i dag for omkring 90% af alle solgte VR-headsets, og det betyder simpelthen, er der var alt for lidt konkurrence i markedet i 2022.
Så selv om Meta driver udviklingen fremad, og som nævnt har fået et samarbejde i stand med Microsoft, kan status quo i værste fald medføre et egentligt monopol på dette område – med for lidt konkurrence, for meget dominans og et for begrænset valg for slutbrugeren.
Det er ikke opmuntrende, at der tilsyneladende enten er så lidt gang i de andre udbyderes innovation og salg – eller at de lurepasser for ikke at brænde nallerne. For det sender et forkert signal om, hvor vi i virkeligheden er henne med XR, og hvor stort potentialet faktisk er.
2023 betyder mere fokus på enterprise XR-teknologi
For potentialet er enormt – ikke mindst fordi mange virksomheder efterhånden har fået øjnene op for behovet for XR i kølvandet på Covid-19, hvor remote work og (mindst) én ugentlig hjemmearbejdsdag er blevet helt almindeligt – og nærmest et medarbejderkrav.
Det betyder, at hvor 2021 og 2022 var den spæde begyndelse, så forventer jeg, at 2023 bliver året, hvor XR får sit virksomhedsmæssige gennembrud.
Tendensen bekræftes af, at flere og flere headset-udviklere er lige på trapperne med komplette enterprise løsninger.
Jeg mener, vi vil opleve gennembruddet for, hvad man kalder the Corporate Metaverse. En videreudvikling af internettet (eller intranettet), hvor produkter, brands og virksomheder vil kunne skabe værdi sammen.
For eksempel med de applikationer, som Microsoft og Meta har skabt i fællesskab, eller alternativt på mere agnostiske og uafhængige af platforme.
Vi tales ved om et års tid for at se, om mit smugkig i krystalkuglen holdt vand i sidste ende.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.