Volvo søsætter denne uge et nyt flagskib i form af den lovende EX90.
Her bydes på over fem meter luksus-elbil, med plads til op til syv personer.
Bilen overtager pladsen i toppen af Volvos portefølje, hvor stor-SUV’en XC90 hidtil har regeret. EX 90 er dog ni centimeter længere og tre centimeter breddere.
Her er alt dog bygget omkring en eldreven platform, som Volvo deler med luksus-SUV’en Polestar 3. Her diskes altså op med en firehjulstrukket karet, som yder 408 heste i basisversionen, hvilket får skubbet 2,8 tons elbil fra nul til 100 på 5,9 sekunder. En performance-version med 517 hestekræfter at rute med kan barbere et sekund af den tid.
Batteripakken på 111 kWh skulle være god for 600 kilometers rækkevidde, mens et 250 kW lynladersystem skulle klare 10 til 80 procent disciplinen på en halv time.
Pladsmæssigt tilbydes der op til hele 1915 liter (317 liter med alle syv sæder oppe), inklusive 37 liters frunk oppe under motorhjelmen, mens der kan trækkes op til 2,2 tons på krogen.
Inde i kabinen er der arbejdet med genanvendte materialer, mens infotainmentsystemet er bygget omkring Googles Android Automotive styresystem.
Disse er udbygget med et væld af sensorer og intelligente sikkerhedssystemer, der kan registrere forhindringer og potentielle farer flere hundrede meter foran bilen. Indvendige sikrer at føreren er vågen og bilenkan, hvis det værste skulle ske, og føreren mister bevidstheden eller falder i søvn, parkere sig selv.
Volvo EX90 får produktionsdebut i 2023, hvorfor der kan gå nogle måneder, før der kan slippes de 955.000 kroner, som billigste EX90 koster. Performance versionen løber her op i 1.013.000 kroner.
Nu kan du få 47 megapixels mobil fra ikoniske Leica
Den tyske optikspecialist er ude med endnu er dedikeret kamera-smartphone, med optik og ydre signeret af det ikoniske selskab.
Her bydes på en ekstraordinær stor sensor af 1” typen, med hele 47 megapixels. Selv optikken er en Leica Lumicron med en brændvidde på 19mm (svarende til 35mm) og en åbning på f/1,9. Billederne kan lagres både som jpeg- eller raw-filer
Den noble optik beskyttes af et magnetisk cover, der skal tages af og på, når der skal fotograferes.
Resten af telefonen byder på en metalkonstruktion, som danner rammen om det 6,6” store display.
Inde i telefonen snurrer en Snapdragon 8 Gen 1 processor, sammen med 12 gigabyte ram og 256 gigabyte lager. Rutinerede mobilkender, vil kunne genkende et teknikblad, der minder om Sharps Aquos R7 toptelefon.
Ligesom Sharps pendant, bliver Leica Leitz Phone 2 kun forhandlet i Japan i første ombæring.
Audis kæmpe el-SUV bryder 600 kilometer-muren
Audis store E-tron el-SUV står overfor en markant overhaling, der øger bilens rækkevidde mærkbart. Modellen gennemgår samtidig et navnskifte til Q8 E-tron og SQ8 E-tron for sportback-coupéen.
Hvor rækkevidden tidligere døjede med at komme mærkbart over de 400 kilometer, kan den nye SQ8 E-tron 55 SUV-coupé nu holde sig kørende i op til 600 kilometer efter WLTP-normen.
Imens bliver ladehastigheden løftet til 170 kW, så der kan tankes fra 10 til 80 procent på 31 minutter.
Den mere praktisk orienterede Q8, nøjes med op til 582 kilometers rækkevidde, mens En mindre Q8 50 og SQ8 50 tilbagelægger henholdsvis 491 og 505 kilometer mellem stikkontakterne.
Performancemæssigt er 55-modellerne katapulteret frem af i alt 408 hestekræfter, der får afviklet nul til 100 disciplinen på seks sekunder.
Den europæiske salgsstart er sat til april måned 2023. Audi har ikke oplyst nogle officielle priser endnu.