Tech-giganten Microsoft tester et emne, der tidligere har vækket kontroverser blandt brugere og såkaldte insidere – nemlig reklamer i Windows.
Nærmere bestemt reklamer i startmenuen af Windows 11, som nu testes som en del af den seneste insider build.
Det skriver mediet Windowscentral.
Lige nu er det dog kun reklamer for Microsofts egne produkter. Der er blandt andet tale om opfordringer til at sikkerhedskopiere sine filer med Onedrive eller tilmelde sig en Microsoft-konto.
Eftersom det lige nu kun er i test, er det uvist, hvorvidt disse reklamer i fremtiden kan blive fra tredjeparts-aktører, om de vil fortsætte som Microsofts egne reklamer i fremtiden, eller om de vil forsvinde igen ligesom tidligere gange, hvor Microsoft har testet reklamer.
Ifølge mediet er ændringen kommet med Build 25227, som først kom til Dev Channel 19. oktober 2022.
"Vi prøver en lille ændring til startmenuen, hvor nogle insidere vil se badging på deres brugerprofil, der giver dem besked om, at visse handlinger skal udføres," lød det fra Microsoft i forbindelse med denne build.
Ifølge Windowscentral har testen skabt røre blandt Microsoft-communitiet på sociale medier.