BREAKING:Region Syddanmark skal betale historisk stor bøde for grove overtrædelser af GDPR

Artikel top billede

(Foto: www.stefanwessel.photography / STEFAN_WESSEL)

Topchef Jon James overrasket over tilstanden af Nuudays gamle it-systemer: "Vi stod med et af de ældste og mindst anvendelige it-systemer overhovedet"

Da Jon James i 2021 blev hentet ind som topchef for Nuuday stod det hurtigt klart for ham, at de gamle systemer skulle udskiftes med det samme, hvis selskabets ambitioner skulle indfries. "Det var bare vildt," siger han til Finans.

Nuudays CEO Jon James fik sig lidt af en overraskelse, da han begyndte i topjobbet hos det stolte og gamle danske teleselskab og så nærmere på it-landskabet.

I et interview med Finans kalder han it-systemerne for de mindst anvendelige it-systemer overhovedet.

"Vi stod med et af de ældste og mindst anvendelige it-systemer overhovedet, når jeg kigger rundt i Europa. Systemet var baseret på en hjemmelavet platform fra 1980’erne, som ikke var blevet opdateret gennemgribende siden. Det var bare vildt," siger Jon James til Finans.

Som eksempel fortæller han, at ansatte tidligere har været nødt til at printe digitale kundebestillinger fra et system for efterfølgende at taste samme oplysninger ind i et andet.

It-systemerne hos Nuuday arvede teleselskabet i forbindelse med opsplitningen af TDC, som har båret rundt på dem i særdeles mange år.

Jon James' udtalelse kommer i kølvandet på, at TDC’s brugerrettede selskab Nuuday med brands som Telmore, Yousee og Hiper har besluttet sig for at gennemføre en gennemgribende digital investering, der skal lede til et helt nyt selskab.

Hele skiftet skal være på plads i løbet af de næste fire år.

Jon James blev hentet til Nuuday i sommeren 2021. Han har siden sat gang i en gennemgribende forandring med en række nye direktører.

Milliardinvestering

Med en investering på omkring en milliard kroner vil selskabet sende gamle it-systemer, herunder mainframebaserede, på pension og parallelt flytte virksomheden over på en ny platform, som Nuudays kunder skal migreres til og administreres fra.

Det skal føre til en fuld ud digital forretning med nye strømlinede digitale processer til gavn for såvel de interne medarbejdere som kunderne, har Nuudays CTO Monika Gullin tidligere oplyst til Computerworld.

It-projektet gennemføres som et såkaldt 'green field-projekt' - altså at bygge Nuudays nye platform op helt på ny.

Planen er, at Nuuday skal koble den nye forretning op på standard så meget som muligt. Målet lyder, at helt op til 90 procent skal være standard, lyder det.