Hvis nogen af en eller anden grund stadig skulle tro, at effektiv networking er det samme som at have +500 kontakter på LinkedIn, så kan de godt tro om igen.
Det kræver nemlig både hårdt arbejde og en betydelig indsigt i samspillet mellem professionelle og sociale kompetencer.
Men hvordan gør man så dét i praksis? Hvordan opbygger, udbygger og vedligeholder man sit netværk – på vejen op og når drømmejobbet først er landet?
Det handler HBR Guide to Smarter Networking fra Harvard Business Review om. Bogen har som mål at give læseren de redskaber, der helt lavpraktisk gør det muligt at erhverve de kompetencer og den selvtillid, der er nødvendige for at blive en effektiv networker.
Herunder hvordan man bryder isen og gør et godt førstehåndsindtryk. Eller bruger sammenkomster og konferencer til at få forbindelse til mennesker, der kan være nyttige i bestræbelserne på at fremme karrieren.
Men naturligvis helst uden at efterlade vedkommende med en fornemmelse af, at man er en ussel, opportunistisk lykkeridder, der udelukkende bruger dem som trædesten; man skal også helst være i stand til at give noget igen.
Det kan man alt sammen blive klogere på i HBR Guide to Smarter Networking.
Titel: HBR Guide to Smarter Networking / Udgivet af Harward Business Review