Fiber er fortsat på fremmarch.
Det er konklusionen i den nyeste udgave af Telestatistikken for 2021.
I første halvår af 2021 blev fibernet danskernes foretrukne bredbåndsforbindelse via fastnettet, og udviklingen er fortsat i andet halvår, meddeler Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Antallet af fibernetabonnenter steg fra første til andet halvår af 2021 med 54.000 kunder, og derved udgør fiber nu omkring 38 procent af det samlede antal af solgte bredbåndsabonnementer.
I den anden ende af spektret falder kobberbaserede bredbåndsabonnementer, som nu kun udgør 20 procent af markedet.
I andet halvår 2021 var der i alt ca. 2,6 millioner fastnet-bredbåndsabonnementer.
Tallene viser også, at 96 procent af de danske boliger og virksomheder har adgang til en bredbåndsforbindelse med mindst 100 megabit i sekundet download og 30 megabit i sekundet i upload.
Dog er det kun ca. 67 procent af de solgte abonnementer, som har mindst 100 megabit i sekundet i download.