Techgiganten Microsoft sender et kommunikationsværktøj til de evige jagtmarker.
Kommunikationsplatformen Microsoft Kaizala bliver pensioneret 31. august 2023.
Det skriver Microsoft i en partnermeddelelse.
Kommunikations- og arbejdsstyringsapplikationens brugere forventes nu at rykke over på Microsoft Teams i stedet.
”Kunder vil modtage 12 måneders varsel for at hjælpe dem med at planlægge og fuldføre deres overgang til Microsoft Teams,” skriver Microsoft i meddelelsen.
Både support og adgang til applikationen ophører efter slutdatoen, men der vil ikke ske ændringer for nuværende kunder før 31. august 2023.
Nye Microsoft 365-kunder vil dog blive henvist direkte til Teams, når det kommer til chat, møder og opkald.
Microsoft opfordrer de eksisterende brugere af Kaizala til at påbegynde overgangen til Teams i god til før pensionsdatoen.
”Vi har brugt betydelige ressourcer på at gøre denne overgang smidig for kunderne. Vi forventer, at denne meddelelse kan udløse en øget mængde af forespørgsler fra kunder med spørgsmål om Kaizala-support, Teams' muligheder, opgraderingsplanlægningsressourcer og endda undtagelsesanmodninger om support efter august 2023,” fremgår det af meddelelsen.
Techgiganten skriver derudover, at brugerne vil blive tilbudt en ”bred vifte af supporttjenester og vejledning, herunder trinvise selvstudier, træning og mere” for at skifte over til Teams.
En mulighed for at sælge
Microsoft skriver også til sine partnere, at pensioneringen af Kaizala er en mulighed for nye salg til kunder.
”Vi gør Teams Exploratory -licenser tilgængelige for Azure Activity Directory-kunder (Azure AD) hos Kaizala,” skriver Microsoft og fortsætter:
”Teams Exploratory lader brugere i organisationer, der har Azure AD og ikke er licenseret til Teams, udforske Hold. Kaizalas pensionering vil skabe en mulighed for at sælge volumenlicenser til ikke-licenserede brugere i slutningen af det 12-måneders abonnement.”
Microsoft-partnere opfordres nu til at kontakte deres kunder, som bruger applikationen, om den kommende slutdato og at samarbejde om at finde den bedste nye løsning.