Når vi bestiller fastfood, rengøring eller varer på en webshop, fungerer digitale services ofte som mellemmænd, når hele eller dele af opgaven skal uddelegeres til eksterne personer. Hvad enten de så betegnes som freelancere, selvstændige eller som noget helt tredje.
Det behandler den nye bog Digitale arbejdsmarkeder – Fra jobs til opgaver af Anna Ilsøe og Trine Pernille Larsen. Forfatterne er begge lektorer på Københavns Universitet og beskæftiger sig med blandt andet digitalisering og arbejdsmarkedsforhold.
Men bogen ser også på, hvordan det påvirker virksomheder, når de anvender digitale services til for eksempel at løse småopgaver eller fylde et hul i administrationens og supportafdelingens vagtplan.
Eller når man skal have et hurtigt bud på et logo eller en prototype på en app uden selv at have mandskab til opgaverne.
De digitale platforme giver hurtig og målrettet adgang til præcis de hænder og kompetencer, der er behov for. Sædvanligvis uden bøvl med ansættelseskontrakter, overenskomster, pension, feriepenge, barsel, arbejdstidsregler og den slags.
Men de rummer – af præcis samme årsag – også en række faldgruber og gråzoner, som både platforme, løsarbejdere og undertiden også arbejdsgivere skal kende til og navigere i. Hvilket blandede erfaringer fra platforme som Uber og Wolt demonstrerer.
Digitale arbejdsmarkeder – Fra jobs til opgaver kortlægger udviklingen af platformene i Danmark, herunder typer, omfang og deltagere. Den analyserer også, hvordan aktørerne håndterer at gå fra jobøkonomi til opgaveøkonomi og identificerer to hovedveje i den danske platformsøkonomi, når det handler om udviklingen af ordnede forhold.
Se mere om bogen og læs første kapitel her.
Titel: Digitale arbejdsmarkeder – Fra jobs til opgaver