Computerworld mener: Hos Sydbank har de i lighed med resten af finansverdenen indset noget, som langt de fleste af landets virksomheder før eller siden også må erkende.
Nemlig at banken er en digital virksomhed i en digital branche og med digitale kunder. Eller sagt med andre ord. Sydbank er ikke bare en bank men en it-virksomhed.
Derfor har Sydbanks finansfolk og it-folk også ”blandet blod”, som Morten Barsballe Nielsen, områdedirektør hos Sydbank, for nylig udtrykte det i et interview med Computerworld.
Du kommer til at skrive kode
I selskabets helt nye operationsafdeling bliver it-folk og finansfolk således mikset.
De skal i fremtiden arbejde tæt sammen og udveksle erfaringer og kompetencer, når der eksempelvis skal programmeres nye handelsrobotter eller udvikles andre løsninger.
Det betyder blandt andet, at finansfolk bliver sendt på efteruddannelse for at få styrket de digitale kompetencer.
Og selv om du har taget en finansuddannelse og drømmer om at blive investeringsmedarbejder, så må du forberede dig på, at en del af dit arbejde i fremtiden muligvis kommer til at bestå af at skrive kode.
"Moderne banker, der udelukkende er digitale, kan slå sig op på, at de har et digitalt maskinrum, som kan håndtere kundernes behov. Og det er denne udvikling, som Sydbank tapper ind i," slår Morten Barsballe Nielsen fast.
Farvel til fintech
I mange år har man talt om en fintech-virksomheder, der truer den etablerede finansverden.
Men i takt med, at konkurrencelandskabet har forandret sig, er den betegnelse efterhånden blevet overflødig, fordi det i dag kun er de virksomheder, som har det digitale i deres DNA, der overlever.
I bankverdenen er filialerne efterhånden lukket, og mange af handelsfolkene på trading-flooret er erstattet med robotter. Ja, hele finansverdenen er nærmest per definition digital.
Det samme må man før eller siden erkende i så godt som alle andre brancher, og smarte sammentrækninger som e-handel, edtech, healthtech og legaltech vil med tiden blive overflødige.
It er for vigtigt til at overlade til andre
Engang troede nogle virksomheder, at de blot kunne outsource alt det med teknologi til nogen, som havde bedre forstand på det end dem selv. Men efterhånden står det mere og mere klart, at teknologi er for vigtigt til at overlade til andre.
I stedet etablerer nogle selskaber nu deres egne nye afdelinger, sådan som Sydbank har gjort, mens andre kaster sig ud i bekostelige opkøb af mindre, men mere digitale virksomheder.
Fællesnævneren for begge tilgange er, at det handler om at få flere folk med de digitale kompetencer ind i organisationen.
For hvad enten du producerer sneakers, sælger huse, udvikler sundhedsløsninger eller driver et nyhedsmedie, må du indse, at dine overlevelsesmuligheder står og falder med dine evner til at udvikle digitale brugeroplevelse, etablere en solid it-infrastruktur og rekruttere de mest talentfulde it-folk.
Kort sagt går vi ind i en fremtid, hvor alle virksomheder er it-virksomheder, og de fleste arbejdstagere må indstille sig på, at de i et eller andet omfang er it-medarbejdere.
Har du ikke allerede indset det, så kan du med fordel hente inspiration hos Sydbank eller andre dele finanssektoren, hvor de etablerede virksomheder og fremadstormende startups siden årtusindeskiftet har taget forskud på den transformation, som alle andre brancher før eller siden må gennemgå.