Sydbank har gennemført en større omstrukturering, der byder på mere digitalisering og færre administrative medarbejdere.
Efter denne omlægning er Sydbank blevet 23 procent færre medarbejdere, der arbejder i back office-afdelingerne, skriver Børsen.
I praksis sker omstruktureringen i de afdelinger, der håndterer administrative opgaver som oprettelse af konti, udarbejdelse af lånedokumenter med mere. Disse opgaver skal samles og digitaliseres.
Her har man taget alle de administrative opgaver, der før har været udført i hvert filial og på hovedkontoret, og fordelt dem udover fire nye afdeling i Fredericia, Glostrup, Slagelse og Aabenraa.
Det er ikke tilfældigt, at afdelingerne er placeret nær København og Trekantsområdet. Her satser man nemlig på at kunne tiltrække it-uddannede, der ofte kommer fra landets største byer.
“Det er en anden type medarbejdere og eksperter, der skal bruges, end dem, som kender det bankfaglige. Her har vi brug for specialister inden for eksempelvis robotteknologi,” siger Bjarne Larsen, bankdirektør i Sydbank, til Børsen.