DJI klar med den ultimative mikro-drone: Mini 3 Pro
Den kinesiske drone-specialist DJI er klar med sin mest avancerede drone nogensinde med en dødvægt på under 250 gram: Mini 3 Pro .
Den lave vægt gør den tilgængelig for drone-piloter uden behov for forsikring eller dronetegn. Foldbare vinger gør den yderst kompakt, så den kan være i lommen - i lighed med den øvrige mini-serie fra DJI.
Selvom dronen vejer mindre end en pakke Lurpak, er den udstyret med avancerede anti-kollisionssensorer, der gør den sikrere at flyve og en Ocusync 3.0 der sikrer en god og lang trådløs forbindelse til dronen.
Kameraevnerne er samtidigt drastisk forbedrede i forhold til forgængeren mini 2, med et gimbal-monteret kamera på 48 megapixels som kan tage RAW-fotos og video i både landskabs- og portrætformat.
Resultaterne skulle være af langt bedre kvalitet, takket være en 1/1,3” sensor der er næsten fire gange større end i mini 2. Optikken mønstrer en blænde på f/1,7 hvilket samtidig skulle suge langt mere lys ind – og gøre natte-optagelser og optagelser i skumringstiden langt mere brugbare.
Dertil bydes på en række nye video-muligheder med både 4K-opløsning med 60 fps og Full HD ved 120 fps. Avancerede filmiske muligheder er også tilgængelige med en cinelike-farveprofil ombord samt med de intelligente flyvemønstre der følger ’FocusTrack 4.0’.
Dronen kan flyve med op til 57 km/t i op til 34 minutter. Et større batteri er en mulighed og giver over 45 minutters flyvetid, men vil puffe vægten over de 250 gram.
Selve dronen kan købes fra 17. maj til vejledende pris på 6.499 kroner. Med DJI RC fjernbetjeningen lyder prisen på 7.799 kroner.
BMW’s populære X1-SUV er på vej som elbil
Den sydtyske bilproducent er i færd med at færdiggøre en elektrisk variant af sin bedst sælgende SUV på det danske marked.
BMW præsenterer den uge sine planer for en elektrisk version af den kompakte SUV, kaldet iX1.
Ligesom hos ærkerival Mercedes og dennes EQA tages der udgangspunkt i benzinvarianten, mens drivlinjen elektrificeres og der blandt andet arbejdes på en ny front, som officielle, men kamuflerede, billeder af bilen under afprøvning viser.
Her loves en rækkevidde på op til 440 kilometer, hvilket indikerer at batteristørrelsen bliver sammenlignelig med det 80 kWh batteri, der i dag findes i BMW iX3. Det kunne samtidig indikere at en motor på op til 283 heste kan være i spil.
BMW oplyser her, at ’xDrive’ firhjulstræk bliver en mulighed, hvilket vil give to motorer ombord: En til både for- og bagakslen.
Serieproduktionen forventes at debutere til efteråret, med en salgsdebut en gang i 2023.
Sonys forbedrede WH-1000XM5 er ude – bedre på lyd og støjreduktion
Sonys vellidte serie af trådløse, støjreducerende WH-1000 headsets er klar i sin fjerde udgave, siden debuten i 2016.
Den nye WH-1000XM5 model byder på et helt nyt design, hvor både støjdæmpningen og lydkvaliteten er styrket. Sidstnævnte byder samtidig på en automatisk støjreduktion, der tilpasser sig den støj, der omgiver brugeren.
Lyden leveres nu af en mindre 30mm driver, som nu er huset i stivere kulfiberskal. Lyden serveres samtidig i længere tid, med op til 30 timers musik på en opladning. Kvikopladning på tre minutter giver strøm nok til tre timer.
WH-1000XM5 debuterer i butikkerne fra sidst i maj til en vejledende pris på 3.800 kroner.