Softwareselskabet Lobyco, der er ejet af dagligvarekoncernen Coop, lander en omsætning på 103 millioner kroner.
Samtidig kan selskabet præstere et overskud på bundlinjen på 1,4 millioner kroner.
Det er første gang, at Lobyco præsenterer resultaterne som en del af Coop-koncernens regnskab, da selskabet blev stiftet i 2020.
Lobyco sælger Coops digitale løsninger til andre dagligvareselskaber uden for Danmarks grænser og beskæftiger i dag 180 medarbejdere.
"Detailhandlere over hele verden har samme udfordring: At få en effektiv digital kommunikation med kunderne og styrke loyaliteten. Vi har udviklet en teknologi, der virker effektivt ved meget stor volumen, og et koncept, som er meget populært hos forbrugerne. Inden for det sidste år har vores app ligget nr. 1 på App Store i tre europæiske lande," fortæller adm. direktør Jan Madsen, Lobyco i en pressemeddelelse.
Lobyco havde allerede 120 medarbejdere, da selskabet blev stiftet i 2020. Dermed er der blevet ansat yderligere 60 medarbejdere i løbet af det seneste år.
Hos Coop glæder man sig over, at det allerede efter Lobycos første år er lykkedes at stable en virksomhed på benene, der giver overskud til moderselskabet.
"Det er særdeles positivt, at vi på meget kort tid har skabt et selskab med globalt potentiale, som allerede giver overskud. Det giver os ekstra kræfter til at udbygge vores digitale førerposition i Danmark, som vores medlemmer kan få endnu flere fordele via appen,” siger Kræn Østergård Nielsen, der er administrerende direktør i Coop og bestyrelsesformand for Lobyco.
Skal lande en håndfuld aftaler om året
Forretningsmodellen hos Lobyco baserer sig i høj grad på få aftaler med store supermarkedskæder i Europa.
Direktør for det danske softwareselskab fortalte i december 2020 til Computerworld, at Lobyco havde landet sin første ordre. Den gik til den islandske supermarkedskæde Samkaup, der sidder på 25 procent af markedet på Island.
Samtidig fortalte Kommceriel direktør, Anders Mittag, at Lobyco satser på at lande en håndfuld ordrer i den størrelse om året.
"Vores forretningsmodel er, at kunden betaler for implementeringen og for at få det sat op til deres systemer, og så betaler de løbende for produktet, der bliver leveret som en Software-as-a-service. Så hvis der kommer en ny release i Coop Danmark, så får de andre kunder den også,” lød det dengang fra Anders Mittag, direktør i Lobyco til Computerworld.
Derudover har Lobyco også indgået en aftale med rumænske profi, der driver 1600 supermarkeder i Rumænien, og er en af Europas hurtigst voksende dagligvare kæde.