Martin Thorborg, der er administrerende direktør for Visma Dinero, frygter, at betalingsselskabet Yourpay ikke har fulgt reglerne i forbindelse med selskabets konkurs i oktober, og derfor kan Dineros kunder komme til at lide et økonomisk tab.
Det siger han til mediet Itwatch, hvor han fortæller, at selskabets kunder har lige knap en million kroner i klemme i konkursen.
”Det er en konkurs, hvor det ser ud til, at man har overtrådt loven, og det er pisse ærgerligt, at der er nogen, der gør det. Det er ikke det, man forventer,” siger Martin Thorborg til Itwatch.
Striden handler om, hvorvidt Yourpay, som loven foreskriver, har overført kundernes penge til en speciel og særskilt sikringskonto, hvilket vil betyde, at de vil blive friholdt i forbindelse med en konkurs
Yourpays administrerende direktør Jens Christian Petersen, der tiltrådte 1. juli 2021 oplyser til IT-Watch, at han ikke mener, at loven er blevet brudt i hans tid som direktør, og hans forgænger Mathias Gajhede kalder kritikken forfejlet.
”Der er ingen hemmelighed i, at selskabet har været likviditetsmæssigt presset, blandt andet fordi at ejerkredsen ikke har villet være med til at tilføre midler, men vi har aldrig blandet merchants midler og selskabets egne midler,” siger Mathias Gajhede til Itwatch.
Forventede at reglerne blev fulgt
Martin Thorborg har tidligere i et interview med Computerworld slået fast, at han vurderede, at Dineros kunder vil være uberørt af konkurs, fordi han forventede at Yourpay havde fulgt reglerne.
"Da vi indgik aftalen med dem sikrede vi os, at vores kunders penge ryger ind på speciel konto, og det er i øvrigt også et krav fra Finanstilsynet,” sagde Martin Thorborg,
Så jeres kunder kan væres sikre på, at de ikke kommer til at lide tab?
“Det kommer de ikke til, hvis reglerne ellers er fulgt af Yourpay, og det forventer jeg naturligvis, at de er. Yourpay har i sin tid også bekræftet over for os, at de selvfølgelig følger reglerne,” lød svaret fra Martin Thorborg i oktober.