Godmorgen og velkommen til onsdagens udgave af Computerworlds morgen-briefing.
Bag tasterne sidder Rasmus Ferdinand Ginman, der fra morgenstunden har løbet det store internet igennem for at opspore de vigtigste it-nyheder.
Nyhedsoverblikket er nu klar til konsumering og med morgenkaffen ved hånden, har du noget at skylle ned med.
Rigtig god læselyst.
Gidseldrama i Apple-butik i Amsterdam
Tirsdag aften udfoldede et regulært gidselsdrama sig i den hollandske hovedstad Amsterdam.
Gidseltagningen skete i en Apple-butik i midtbyen. Ifølge Ritzau skulle en bevæbnet mand have taget flere gidsler i forretningen i forbindelse med et væbnet røveri.
Dramaet udspillede sig over flere timer, og sent tirsdag aften blev der rapporteret, at hollandsk politi havde fået kontrol over gidseltageren, der var kommet ud af butikken, hvorefter personen blev arresteret.
Dramaet skulle være begyndt ved 17.30-tiden. Tidligere på aftenen fortalte vidner, at der var hørt skud nær butikken. Der er dog ikke rapporteret om nogle omkomne.
Gidseltagningen skulle angiveligt være opstået i forbindelse med et væbnet røveri i butikken, der ligger i en menneskerigt shoppingområde.
Eksplosiv stigning i vellykkede phising-angreb
E-mailbaserede cyberangreb dominerer stadig.
Det konkluderer en ny rapport fra Proofpoint. Her svarer 83 procent af respondenterne, at de oplevede et vellykket e-mailbaseret phising-angreb i 2021.
Det er en stigning på hele 46 procent sammelignet med 2020, skriver Proofpoint i en meddelelse.
Rapporten, som har navnet 'State of the Phish', viser desuden, at angiberne var mere aktive i 2021 end året før.
78 procent af de afspurgte organisationer oplevede ransonware-angreb, der var mailbaserede sidste år. 77 procent oplvede angreb, hvor hackerne kaprede mailkonti, de såkaldte BEC-angreb.
Dette var en stigning på 18 procent sammenlignet med 2020. Dette viser, at de cyberkrinminelle har et fortsat fokus på at angribe mennesker i stedet for at forsøge at få adgang til systemer via tekniske sårbarheder, skriver Proofpoint.
Bosch investerer 1,8 milliarder i chip-prduktion
Tyske Bosch investerer nu 250 millioner euru, svarende til 1,8 milliarder kroner, i produktion af mikrochips.
Pengene skal bruges til en udvidelse af selskabets produktionsfaciliteter i den tyske by Reutlingen, skriver Reuters.
Fabrikken i Reutlingen har tidligere øremærket 50 millioner euro ud af en total på 400 millioner euro, der skal sikre selskabets tilgang af essentielle komponenter.
De 400 millioner euro blev sat til side sidste år for at producere chips i 2022 på tværs af fabrikkerne i Dresden, Reutlingen og fabrikken i Malaysia.
Den ekstra kapacitet, som fabrikken i Reutlingen nu får, vil først slå igennem i år 2025, oplyser Bosch.
Datatilsynet klar med nye regler mod seksuelt misbrug af børn online
Datatilsynet er klar med en række nye regler til at bekæmpe seksuelt misbrug af børn online.
Det er nye regler, der falder ind under den forordning, der trådte i kraft i sommer.
I den nye forordning kan udbydere af såkaldte "nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester (NIICS-udbydere)" - som eksempelvis WhatsApp, Messenger og Instagram – fravige visse krav i ePrivacy-direktivet, hvis NIICS-udbyderen anvender specifikke teknologier til at opdage seksuelt misbrug af børn online, lyder de nye regler.
Datatilsynet skal i den forbindelse kun overvåge den behandling af personoplysninger, der finder sted, når danske NIICS-udbydere anvender den slags teknologier.
Overordnet er det Erhvervsstyrelsen, der fører tilsyn med NIICS-udbydere.
Læs mere om reglerne her.
Fintech-selskabet Kevin gør indtog i Danmark
Fintech-selskabet Kevin. er klar til at indtage det danske marked med en in-app betalingsløsning.
Startup-selskabet, som leverer en betalingsinfrastruktur til online-, mobil- og fysisk salg, har for nyligt sikret sig 10 millioner dollars i ny kapital i en seed-finansieringsrunde, oplyser selskabet i en meddelelse.
Samtidig lancerer virksomheden konto-linking til det danske betalingsøkosystem. Det er en funktion, hvor betalinger i app’en kan foretages med ét klik, når forbrugerens konto er knyttet til app-ejerens, lyder det.
"Mobilshopping er stigende, og en friktionsfri købsoplevelse i appen er ved at blive en industristandard i stedet for blot en ekstra funktion," siger Stefan Nielsen, Kevin.'s chef for den nordeuropæiske region.
"Konto-linking hjælper kunder med at forbinde deres bankkonto til mobilapp’en på en nem og sikker måde, hvilket skaber en mere fleksibel og hurtigere betalingsoplevelse."