Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forskning viser, at forskellige typer organisatoriske styreformer hver har deres fordele og ulemper.
Det er væsentligt at erkende, at strategisk brug af markedsvendt data typisk har stor fordel af en agil, initiativrig og velkoordineret brug af data på tværs af eventuelle siloer, så alle kan tilgå relevante data centralt i en flad organisation (79 procent).
Det ser vi fra virksomheder, som er født digitaliseret og er dataorienterede.
Læs mere om det i vores analyse: "Digital transformation handler slet ikke om teknologi” (CBS - Okt. 2021).
Demokratisering eller meritokratisering af data?
Hvad angår medarbejderinddragelse, så viser erfaringen, når det gælder mere traditionelle virksomheder, at omkring 20 procent typisk ikke er omstillingsparate, 40-50 procent vil gerne trænes i brugen i brugen af data, og de resterende 30-40 procent er klar til hurtig omstilling.
Hvorvidt virksomheden vil have fordel af at omstille hele organisationen på samme tid, eller lade det ske trinvist eller endda udenfor den eksisterende organisation, hersker der stadig delte meninger om.
Mærsk er for eksempel i gang med en massiv omstilling af hele organisationen og har i den forbindelse reduceret organisationens syv ledelseslag til fire.
Danske Bank lancerede Projekt X uden for organisationen, der skulle forbigå interne tankemønstre og silotænkning, mens andre forsøger at omstille mindre enheder i organisationen.
Resultaterne er dog blandede med hensyn til hvad der virker bedst.
Typisk er det dog, at det er en mindre del af organisationen, der viser vejen og inspirerer gennem eksemplets magt.
Det kræver, at man eksperimenterer og er villig til at se kritisk på gænge måder at interagere på, mere end det kræver en top-down styring.
Viden og agilitet
Data kræver en omhyggelig analyse, men når denne først er i hus, kræver det hurtig handling på de nye indsigter.
Undersøgelsen viser sådan set begge disse indsigter, og svarene afhang muligvis af hvor i beslutningsprocessen den enkelte respondent var.
I en verden hvor kunderne forventer hurtighed og enkelhed er viden og indsigt afgørende for at kunne træffe de rigtige beslutninger og yde den optimale service.
Det stiller ikke alene krav til adgang til data men også at de som har interaktionen med kunden har rettighederne til at kunne anvende data aktivt og proaktivt.
Det kan udfordre organisationen og ledelsesstile – og så er vi grundlæggende tilbage til hvilket ledelsesmæssigt mindset, der praktiseres.
Desværre er dette ofte baseret på det mentale bur, som man som leder befinder sig i – Man ser verden, som man selv er, og ikke som den er.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.