Det enorme it-betalingsprojekt P27, der blev lanceret i 2017 af de største nordiske banker, er flere gange udskudt.
Nu forventes det komplicerede projekt først at stå færdig til påsken 2025.
En aktør, der kommer til at nyde godt af det store it-koks, er Mastercard.
For efter Mastercards overtagelse af dele af Nets, som faldt på plads i foråret, sikrede Mastercard sig også Betalingsservice.
Paradoksalt nok er Mastercard dog også entreprenør på P27-projektet sammen med seks nordiske storbanker som bygherrer.
Og når danske forbrugere og virksomheder årligt betaler over en milliard kroner for Betalingsservice, og P27-betalingsmotorvejen er skudt flere år frem i tiden, er der udsigt til, at en lukrativ indtjening fortsætter med at lune i Mastercards regnskaber.
Lige nu lyder grundprisen på 4,32 kroner per transaktion for Betalingsservice, og selvom der skal betales en krone tilbage til bankerne, er det noget af et guldæg, Mastercard har fået fat på, lyder det fra Jan Damsgaard, professor på CBS.
Det skriver Børsen.
"Mastercard er interesserede i, at det gerne må gå langsommere, end det ellers kunne. Betalingsservice er bare en cash cow, der fortsat genererer penge. Det er klart, at den gamle betalingsløsning er meget mere lukrativ end en kommende løsning," siger Jan Damsgaard til Børsen.
Det forsinkede og ambitiøse nordiske P27-projekt vil efter planen komme med en indbygget funktion for regningsbetalinger, der vil gøre betaling af regninger meget billigere.
I 2019 håndterede Betalingsservice 250 millioner transaktioner.
Mastercard har ikke ønsket at stille op til et interview med Børsen, men skriver i en mail til Børsen, at man er meget opsat på, at P27-projektet udføres hurtigt.
Derudover henviser Mastercard til P27-partnerskabet for kommentarer, og holder sig fra at kommentere prisen for Betalingsservice.