Antallet af kinesiske af nye kinesiske elbilsmodeller i landet er nærmest fordoblet, efter at det nu kinesiske bilmærke, MG, i denne uger løfter sløret for tre danske bilnyheder.
Mærket med britiske rødder er dog ingenlunde på vej med nyfortolkninger af de hedengangne væver britiske sportvogne, men vil i stedet byde på populære bilvarianter: To nye SUV’er samt en stationcar – alle sammen med fuldt elektriske drivlinjer.
Først på markedet bliver et facelift af MG ZS EV, som i sin 2022 mundering får et skarpere ydre og markant større batterier på 50 og 70 kWH, der skulle sikre henholdsvis 320 og 440 kilometer mellem stikkontakterne i modsætning til de 263 WLTP-kilometer, som den udgående variant leverer. Den ombordværende lader styrkes væsentligt, så der kan lades tre gange hurtigere (11 kW) ved ladestanderen.
Kabinen er også revideret med digital instrumentering og et nyt 10,1 tommers infotainment-system med OTA-opdateringer.
Der foreligger ingen officielle priser endnu. Motor-mediet FDM estimerer, at fraprisen for det lille batteri vil ligge omkring 230.000 kroner, mens der vil skulle spenderes 30-35.000 kroner mere for det store batteri.
Elektrisk stationcar
En overset kategori i hele elektrificeringen af bilparken er stationcar’en, som hidtil ikke har fås i andet end fossile eller plugin-versioner (med Porsches luksuriøse crossover/stationcar/sportsvogn, Taycan Crossturismo, som mulig undtagelse).
Det laver MG om på ved importere sin MG 5, som byder på et familievenligt format med blandt andet plads til 479 liter under bagklappen.
Motoren yder 156 hestekræfter og 260 Nm. Den fås i to batteristørrelser: 51 og 61 kWh, der giver respektive rækkevidder på 320 og 400 kilometer.
Priserne skulle debutere under 30.000 euro, som med dagens vekselkurs skulle svare til frapriser under 225.000 kroner.
Ambitiøs topmodel
Fineste og dyreste elbil fra Kina herhjemme, ser ud til at blive MG’s kommende topmodel i Danmark: SUV’en Marvel R.
Her bliver tale om en SUV i fuld størrelse med dimensioner på 470 centimeter i længden, 192 i bredden samt 162 i højden. Bagagerummet bliver dog mindre end hos de to øvrige MG-modeller med blot 357 liter bagpå. Den baghjulstrukne ’Luxury’ model får dog en 150 liters ’frunk’ under motorhjelmen.
Ydelsesmæssigt bliver en dedikeret ’Performance’ model mest interessant. Den får tre motorer der tilsammen leverer knap 300 heste, koblet op til en totrins gearkasse der kan klare de 0 til 100 i timen på lige under fem sekunder.
Rækkevidden fra et 70 kWh stort batteri skulle ligge mellem 402 og 370 kilometer alt efter konfiguration.
Priserne vil starte ved 350.000 kroner for en baghjulstrukken Luxury version mens den firhjulstrukne Performance model vil debutere ved 380.000 kroner.
Det her er den ultimative mikro-drone
Flere og flere krav om blandt andet dronetegn og forsikring, gør det til en større investering at kaste sig ud i tilværelsen som dronepilot.
De mindste droner på under 250 gram er dog fritaget for krav om dronetegn og ansvarsforsikring (men ikke gældende droneregler), men har indtil nu været i høj grad været begrænset som foto- eller videoplatform af den fjerlette vægt.
Den amerikansk-kinesiske droneproducent slipper denne uge en kollektion, som tilbyder hidtil usete evner for en mikrodrone døbt EVO Nano og Nano+.
Nano+ er den mest avancerede som gemmer på en relativ stor foto-sensor (1/1,28”) på 50 megapixels parret op med en f1/1,9 optik samt en 3-vejs gimbal til stabilisering. Dertil kommer indbygget støjreduktion til nattefotos og en HDR-funktion, hvor flere billeder kan sammenstykkes til at give ekstra høj dynamik.
Videooptagelserne er i 4K/30p mens visningen kan transmitteres til kontrolenheden over op til 10 kilometer ved 2,7K og 30fps.Batteriet skulle sikre op til 28 minutters flyvetid.
Autels Nano-serie er den eneste drone under 250 gram, der har indbygget kollisionsforebyggende kameraer og sensorer. Her tilbydes tre-vejs sensorpakke, der kan registrere og afværge forhindringer foran, bagpå og nedenunder dronen, mens den flyver.
Priserne debuterer ved 649 amerikanske dollar for en EVO Nano med en mindre kamerasensor og topper ved 799 dollar for topmodellen EVO Nano+. Det svarer til henholdsvis 4.170 og 5.140 kroner før eventuel moms og afgifter.