Porsches første el-sats er nu ude i en ny version, der kan appellere bredere end coupéen Taycan.
Taycans nyeste mundering, kaldet ’Taycan Cross Turismo’, bringer nemlig både SUV og stationcar elementer til selskabet el-drevne sportscoupé.
Her er bagenden modificeret, så der tilbydes mere stationcar-lignende pladsforhold indenfor.
Her tilbydes nu op til 446 liter bag sæderne, omkring 40 mere end i firedørs coupéen, mens der kan sluges op til 1212 liter, når bagsæderne slås ned. På bagsæderne vil passagererne også nyde mere plads, med næsten fem centimeter ekstra op til taglinjen.
Samtidig løftes hele chassiset et par centimeter i vejret via luftafdæmpningen, som sammen med nogle plast-skærmkasser gør Cross Turismo mere egnet til at færdes på grusvejene.
Taycan Cross Turismo deler platform med sin søskende og vil derfor byde på fire motoriseringer og to forskellige batteristørrelser.
Billigst bliver Taycan Cross Turismo 4, som leverer op til 476 heste på alle fire hjul, hvilket skyder bilen fra 0 til 100 på 5,1 sekunder. Denne debuterer ved 875.000 kroner herhjemme.
Slipper du hele 2.056.000 kroner, kan du erhverve dig topmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo der med sine op til 761 hestekræfter klarere 0-100 disciplinen på under tre sekunder.
Dertil kommer 4S og Turbo, som performance-mæssigt lander mellem de to yderpunkter. Det fulde modelprogram kan granskes her på Porsches hjemmeside.
Batteriet fås i to størrelser, der rækker til henholdsvis ca 390 eller 455 kilometer efter WLTP-mål. Særligt samtlige Taycan-modeller er, at de bygger på en 800 volts drivlinje, der kan lynlades med op til 270 kW i timen.
Vil du selv samle din egen laptop? Det kan du med ’The Framework Laptop’
Mens laptop-markedet bevæger sig mod stadig mindre, lettere og dermed også mere integrererede maskiner, vil et nyt San Francisco baseret start-up sejle mod strømmen med ’The Framework Laptop’.
Her vil selskabet tilbyde en usædvanlig høj grad af modularitet og muligheder selv at skræddersy eller reparere ens maskine.
Teknikbladet på den første maskine, matcher det, der forventes af en moderne enhed: Skærmen strækker sig over 13,5 tommer og leverer 2.256 x 1.504 pixels, kræfterne leveres af 11. generation af Intels Core-processorer, som kan udstyres med op til 64 gigabyte RAM og over fire terabyte PCI-e 4.0 SSD-lager.
Det hele er klemt ned i et let aluminiumskabinet som holder den samlede vægt nede på 1,3 kilo. Det medfølgende batteri er på rimelige 55 Wh.
Særligt for The Framework pc’en er, at brugerne vil kunne specificere, hvilke porte, der skal findes på siden af maskinen og at brugere kan bestille ’gør-det-selv’ versioner, som kan samles af brugerne selv.
På sigt giver den modulære opbygning gevinst, ved også at tillade enkle opgraderinger. Hver komponent har sin unikke QR-kode, der kan scannes, hvorefter der åbnes for selskabet opgraderingsportal hvor kompatible opgraderinger kan erhverves.
Bag selskabet er nogle rutinerede hardware-kræfter med fortid hos blandt andre Apple og Oculus, skriver The Verge.
DJI’s nyeste drone giver det ultimative fugleperspektiv
Den kinesiske drone-specialist DJI sender denne uge en særlig drone op i luften: DJI FPV.
Her tilbydes drone-piloter en oplevelse i såkaldt ’First Person View’, hvor verden kan ses i dronens fugleperspektiv, via et sæt dedikerede ’FPV Goggles’ VR-briller til 4.295 kroner.
Med en topfart på op til 140 kilometer i timen i ’sports mode’, kan der suses hastigt rundt, men de 5.590 kroner FPV-dronen koster, kan også hurtigt komme styrtende mod jorden.
Dronen optager flyveturene via et 4K-videokamera monteret på en rudimentær gimbal. Feedet sendes videre i de op til 20 minutter, som batteriet skulle holde mellem opladningerne.