Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Tech-giganterne i Silicon Valley var hurtigt ude med nedlukning af deres kontorer, da covid-19 ramte ’the Bay Area.’
De teknologiske frontløbere var godt rustet til at stå imod krisen; Hjemmearbejdspladser og distribuerede globale teams, virtuelle møder og online kommunikationskanaler har længe været normalen og it-infrastrukturen er indrettet til det.
Som de nylige anden kvartalsregnskaber fra Facebook, Apple, Amazon samt væksttallene fra Zoom, Slack og Salesforce viser, har de store tech-virksomheder også nydt godt af at være leverandører af løsninger til den digitale omstilling, som covid-19 krisen har accelereret blandt virksomheder verden over.
De store tech-virksomheder har ikke nødvendigvis travlt med den fysiske genåbning.
Google har netop annonceret, at de ikke forventer medarbejderne fysisk tilbage på arbejdspladsen før sommeren 2021.
Twitters CEO Jack Dorsey meldte allerede i maj ud, at hans medarbejdere i Twitter og Square slet ikke behøvede at komme fysisk tilbage på arbejde igen, og Facebook CEO Mark Zuckerberg har en forventning om, at op til halvdelen af hans 45.000 medarbejdere vil arbejde hjemmefra i det næste årti. Og også Apple har netop forlænget hjemmearbejdsperioden til ’primo 2021’.
En undersøgelse lavet af Gartner i juli blandt virksomhedsledere i USA i juli fandt, at 82 procent af de adspurgte fremadrettet planlagde at tillade hjemmearbejde i et eller andet omfang.
Knap halvdelen vil give medarbejderne mulighed for at arbejde hjemme på fuld tid.
På LinkedIn kan man nu filtrere jobopslag efter ’remote working,’ hvilket udvider jobmulighederne ganske betragteligt. Rekrutteringsfirmaet Manpower vurderer, at den fysiske kontoradresse er fraværende i mere end 25 procent af jobopslagene i USA.
Mere skub i udviklingen
Covid-19 har accellereret den allerede igangværende udvikling mod øget digitalisering og automatisering af industrier som sundhed, finans, transport, fødevarer, detailhandel og uddannelse, hvor kunstig intelligens, robotter, sensorer, IoT og digitale markedspladser kan tilbyde effektiv, skræddersyet – og smittefri – service uden fysisk kontakt med mennesker.
Investeringsiveren og virkelysten i det entreprenante Silicon Valley og andre steder omfatter naturligvis også indretningen af fremtidens arbejdsmarked og arbejdsplads.
Der er mange bud på digitale løsninger til en mulig ’ny normal,’ hvor arbejde ikke længere er et sted man tager hen, men noget man gør alle vegne fra og til enhver tid.
Startups som eksempelvis Tandem udvikler virtuelle kontorer, der også kan understøtte de mere spontane samtaler og gruppeinteraktion, som normalt opstår, når man på en arbejdsplads mødes ved kaffemaskinen eller overhører kollegers samtale.
Sidekick tilbyder en ’altid-på’ video-løsning for små teams, der gerne vil have mulighed for konstant snak med kollegerne, så det føles, som om man sidder i et kontorfællesskab. Spatial tilbyder interaktion med 3D ’avatars,’ som for eksempel giver mulighed for at praktisere ritualer som håndtryk, og Bonfyre leverer en platform, der forbinder medarbejdere og ledelse gennem mobile løsninger til realtime annonceringer, vidensdeling og hurtige meningsmålinger.
Digitale erstatninger
Det er alt sammen forsøg på at skabe digitale erstatninger af de relationer, som normalt forbindes med en dag på kontoret.
HR-tech byder også på løsninger til et globaliseret arbejdsmarked, herunder blandt andet en startup som Remote, der under covid-krisen sikrede sig en investering på 11 milllioenr USD til udvikling af sin platform, der hjælper med globale rekrutteringsprocesser.
AR/VR virksomheder som Mursion tilbyder virtuelle simuleringsprogrammer til træning af medarbejdere, og startups som Lattice udvikler digitale redskaber til ’people analytics’ og ’performance management’, som kan bidrage til ledelse af distribuerede teams.
Der eksperimenteres naturligvis også med løsninger, designet specifikt til pandemi-situationen, herunder temperaturscannere, kontaktløse adgangsforhold samt nøgleringe, der vibrerer, når du kommer for tæt på kolleger og kan bruges til ’contact tracing’, altså identificering af hvem, der har været i kontakt med smittebærere. Dertil eksempelvis indretning af kontorer med separate indgange og ventilationssystemer for medarbejdere og kunder.
Fordelene ved ”hjemmearbejds-revolutionen,” som covid-19 har sat gang i, er velbelyste; Mere fleksibilitet, mindre transporttid, øget mulighed for fordybelse og mere produktive møder er blandt de mest fremhævede.
Hvad så med balancen?
For arbejdsgiveren kan der spares på kontorlokalerne, og der kan tiltrækkes medarbejdere langvejs fra.
Men bliver hjemmearbejde til en permanent fuldtidsstørrelse, hvad sker der så med virksomhedskulturen, de sociale relationer, samarbejde på tværs af enheder, innovationskraften, balancen mellem arbejde og fritid? Hvordan udøver man god ledelse, håndterer forandringsprocesser og nye medarbejdere, når man aldrig møder dem face-to-face?
Og risikerer redskaber til overvågning og fysisk afstand, som var nyttige under covid-krisen at blive hængende?
Covid-krisen har sat en fed streg under nødvendigheden af digitalisering og omstillingsparathed blandt virksomheder og samfund. Silicon Valleys tech-virksomheder har en stor indflydelse på vores digitale liv, økonomi og hverdag og er klar til også at levere infrastrukturen til et digitalt arbejdsmarked.
Jeg vil dog skyde på, at der er behov for, at vi eksperimenterer i nogen tid endnu for at finde de fleksible, digitale løsninger, som passer bedst til os, til den enkelte virksomhed, det omgivende samfund, den globale konkurrencesituation – og ikke mindst til mennesket i midten af det hele?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.