Godmorgen og velkommen til denne torsdags morgen-briefing. Dagens it-nyhedsoverblik begynder med en historie om GDPR-forordningen, der snart kan fejre etårs fødselsdag.
Titusindvis af personfølsomme data lækket i EU
Siden persondataforordningen, GDPR, trådte i kraft for godt et år siden, har der været tusinder af rapporteringer om datalæk af personfølsomme oplysninger i EU.
Ifølge EU's oplysninger er antallet af tilfælde oppe på 89.271 siden maj 2018.
Forordningen forpligter blandt andet virksomheder til at indrapportere et datalæk til de nationale datamyndigheder inden for 72 timer efter, at datalækket er blevet opdaget.
Disse personfølsomme data kan være alt fra navne, adresser, cpr-numre og kreditkortoplysninger.
Ifølge direktør i Datatilsynet, Cristina Angela Gulisano, er de danske sager dog meget forskellige.
"Det kan være en medarbejder i en kommune, der ved et uheld har sendt et brev med oplysninger om en enkelt borger til den forkerte person. Og så har vi også set sager, hvor et stort antal CPR-numre af den ene eller anden grund er blevet offentligt tilgængelige på internettet," siger hun til Ritzau.
Columbus har udpeget ny topchef for USA
Det danske it-selskab Columbus har netop udpeget ny topchef for den amerikanske afdeling.
Det bliver Chris Aagna, der fremover kan kalde sig administrerende direktør i Columbus US med 200 medarbejdere under sig, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Chris Alagna har mere end 20 års erfaring fra konsulentbranchen med ledende stillnger hos Hitachi Solutions, Avanade og IBM, fremgår det.
I løbet af de seneste 13 år har han haft forskellige lederstilliger i Hitachi Solutions, senest som Senior Vice President og direktør for US West samt leder for konsulentforretningen i Nordamerika.
Chris Alagna skal bidrage til at vokse den amerikanske forretning ved at fokusere på strategier til at øge værdigen for kunderne gennem digital ledelese og forbedring af kundeoplevelsen, fremgår det af meddelelsen.
"Chris Alagna er en erfaren topchef, der har dybt kendskab til at vokse og lede professionelle servicevirksomheder. Han er blevet valgt på grund af hans dokumenterede succesfulde erfaringer og hans evne til at være på forkant med udviklingen," skriver Thomas Honoré, topchef i Columbus.
Facebook: Ingen udenlandsk indblanding i dansk valgkamp
De sidste par år har der været megen snak om fake news og udenlandsk indblanding på sociale medier, der har til formål at præge valgkampe verden over.
Men dette har ifølge Facebook ikke været tilfældet indtil videre i den danske valgkamp, der er ved at være halvvejs.
Det fortæller Facebooks politiske chef i Norden, Martin Ruby.
Det skriver Ritzau. "Der har helt sikkert været noget, der ikke er i overensstemmelse med sandheden, vil jeg tro."
"Men det vi alle sammen var meget bange for tidligere, var russere og udenlandsk indblanding. Det har vi ikke set noget tegn på overhovedet," siger han til mediet.
Han fortæller yderligere, at der er blevet fjernet falske profiler fra Facebook - nogle af dem i relation til det nystiftede parti Stram Kurs og andre i relation til den yderste venstrefløj.
Verdens førende tech-producenter går sammen om walk-in reperationer
Den danske it-reparatør Mentech samler verdens førende tech-producenter, hvor forbrugerne nu kan gå ind i butikken og får repareret deres udstyr med det samme.
Der drejer sig om et samarbejde med tech-selskaber som Apple, Acer, Samsung og Huawei, fremgår det af en pressemeddelelse.
Det nye samarbejde er etableret med Mentech, der er en dansk, lokal it-reparatør. Og som åbner en kæde af landsdækkende service centre med decentral reparation af it-udstyr.
Har forbrugeren købt deres produkt i et af Danmarks største elektronikvarehuse, så kan de nu gå i den lokale Mentech og få lavet deres produkt inden for producentgarantien, står der i meddelelsen.
Flere af de store tech-selskaber lavet undersøgelser, der peger på, at brugerne ikke har tid til at sende deres produkter til reperation. Behovet for "at være online" er så højt, at behovet for lokalt, autoriseret service nu skal være en realitet, lyder det.
Telenor lancerer nyt dækningskort
Teleselskabet Telenor lancerer et nyt og forbedret dækningskort, hvor kunderne kan følge med i deres netværksdækning og fremtidige forbedringer.
Det skriver Telenor i en pressemeddelelse.
Det nye dækningskort er blevet udrullet i en opdateret version, som nu gør det muligt for kunderne at tjekke deres dækning, lige meget hvor de befinder sig i landet.
Det nye kort findes på Telenors hjemmeside og kan desuden fortælle, hvor godt ens dækning fungerer i forhold til streaming og download. Desuden vises dækningen for data, tale og IoT.
”Vi ønsker at gøre det så nemt som muligt for vores kunder at følge med i den aktuelle dækning og eventuelle ændringer. Med det nye dækningskort kan dækningen tjekkes, uanset hvor man opholder sig, og man kan se, hvor vi udbygger i den kommende periode. Telenor har ligeledes udrullet hele to IoT-netværk, og nu kan man følge med på dækningskortet, hvor disse netværk dækker,” skriver netværksstrateg hos Telenor, Jesper Mølbak i pressemeddelelsen.