DSB sætter DXC Technology på porten som leverandør af drift af DSB’s datacenter.
Opsigelsen blev meddelt til DXC 21. december.
Det sker blot et år efter, at DSB indgik aftale med DXC - det tidligere CSC - om levering af infrastruktur, netværk og SAP-leverancer i fire år.
Men nu er det altså slut.
“Vi kan konstatere, at DXC ikke har leveret de nødvendige fremskridt for at gennemføre overgangen fra vores nuværende driftsleverandør indenfor de aftalte tidsrammer og med den fornødne styring,” meddeler Michael Moesgaard, CIO i DSB, til Computerworld.
Ifølge DSB har projektet med at planlægge og omlægge driften været forsinket i flere omgang.
“Og nu er endnu en kritisk milepæl overskredet,’ lyder det fra DSB.
DXC skulle ifølge den oprindelige plan have afsluttet hele omlægningen af datacenter og SAP-drift med udgangen af denne måned og overtaget ansvaret for driften fra næste måned.
Alvorlige problemer
Men selskabet har ifølge DSB over flere omgange annonceret forsinkelser og har nu mistet troen på, at DXC kan løfte også denne opgave.
"I komplekse it-projekter er det ikke unormalt med opdaterede tidsplaner. Men de problemer, som vi har oplevet i dette projekt, er mere alvorlige. DSB ønsker med ophævelsen af kontrakten at udvise rettidig omhu og undgå yderligere forsinkelser, og har derfor besluttet at ophæve aftalen," meddeler Michael Moesgaard.
DXC meddelte ellers da kontrakten blev indgået, at '"punktlighed og stabilitet er en helt central værdi' for DSB,' der derfor ville have, at it-leverandøren 'kunne levere stabile løsninger og styringsprocesser.'
Du kan læse mere om denne aftale her.
DSB's CIO, Michael Moesgaard, har ikke umiddelbart flere kommentarer om opsigelsen til os, meddeler han.
Opsigelsen følger i kølvandet på opsigelsen af den anden store aftale, som DSB indgik med DXC for et år siden, nemlig som leverandør af DSB’s ServiceDesk.
Denne aftale opsagde DSB i begyndelsen af oktober i fjor.
Også dengang udtrykte DSB utilfredshed med DXC’s evne til at løfte opgaven efter talrige forsinkelser samt kvaliteten af det leverede.
“Kvaliteten har hverken levet op til kontrakten eller vores forventninger. Vi kan konstatere, at DXC ikke har leveret de nødvendige fremskridt – hverken i serviceniveau eller tidsplaner for at færdiggøre overgangen fra vores tidligere leverandør. Vi har ikke længere tillid til, at DXC kan levere en ServiceDesk på et acceptabelt niveau. Derfor ser vi ikke anden mulighed end at opsige aftalen,” sagde Michael Moesgaard dengang.
Det kan du læse mere om her: DSB opsiger kæmpe-aftale med DXC: Har mistet tilliden til, at DXC kan løfte opgaven.
Istedet for DXC er DSB nu igang med at opbygge eget servicedesk.
Med opsigelsen fortsætter nedturen for DXC, der i de seneste tre år har tabt ikke mindre end halvanden milliard kroner i Danmark, mens omsætningen i den danske forretning er blevet halveret i løbet af de seneste fem år.
Selskabets nye mand i chefstolen, Peter Winther-Schmidt, har fået til opgave at vende den mangeårige vækstkrise.
Du kan læse mere om, hvordan han vil gribe den opgave an, her: Ny barsk DXC-boss skal vende selskabets massive vækstkrise: Han fyrede alle de dårligste sælgere i hele Norden
Det åbne spørgsmål er, om redningsforsøget af det kriseramte selskab kommer for sent.
Det kan du læse mere om her: Har DXC ramt bunden? Ulmende opgør i det offentlige kan trække tæppet væk under selskabet
DXC Technology vil intet sige til offentligheden om den opsagte aftalte.
Det kan du læse mere om her: DXC Technologies lukker helt i efter fyring og opsigelse af storkontrakt: Har ingen kommentarer til Computerworlds spørgsmål.