ComputerViews: Få virksomheder mestrer som Apple kunsten at lancere et produkt.
Men når Apple om få dage lancerer sin intelligente højttaler HomePod, der skal udfordre Amazon Echo og Google Home, sker det på en måde, der er yderst atypisk for Apple.
Indtil der i fredags blev åbnet for forudbestillingerne i USA, havde endnu ingen testet produktet, og produktets kernefunktioner var heller ikke blevet demonstreret for offentligheden. I stedet er de kun blevet fremvist i en kort reklamefilm.
Vi ved kort sagt meget lidt om det nye produkt. Ja, man har nærmest på fornemmelsen af, at Apple går stille med dørene, fordi virksomheden allerede før lanceringen har erkendt, at den er ved at kaste sig ud i en kamp, der er svær at vinde.
Bemærkelsesværdig timing
Det mest bemærkelsesværdige ved lanceringen er dog timingen.
Historisk set har Apple altid forstået at gå ind på nye markeder på et tidspunkt, hvor både teknologiens og forbrugernes modtagelighed over for produktet har været på det rette niveau.
Apple har aldrig været first mover. Apple har derimod altid været "last mover," der på det mest gunstige tidspunkt går ind på et marked og rydder bordet.
Det så vi, da Apple i 2001 lancerede den første iPod. Det skete på et tidspunkt, hvor virksomheder som Creative og Rio allerede gennem flere år havde solgt et lignende, men langt fra lige så raffineret produkt.
Det samme gjorde Apple med lanceringen af Apple Watch.
Her havde både Samsung og indieproducenten Pebble flere år tidligere sendt smartwatch-produkter på markedet. Men de blev begge fejet af banen, da Apple Watch kom på markedet.
I dag sidder Apple ifølge analysethuset IDC på lige knap halvdelen af smartwatch-salget, mens den nærmeste konkurrent Samsung blot må nøjes med 11 procent af markedet.
Har Apple forregnet sig?
Derfor kan det måske lyde som om, at det er "business as usual", når Apple lancerer en stemmestyret højttaler i kølvandet på Amazons og Googles indtog på markedet.
Men alligevel er der noget, der tyder på, at Apple med lanceringen af HomePod har forregnet sig.
Læs også: B&O presset til et benhårdt valg: Gå i seng med Google, Amazon og Apple eller dø
For ikke alene er HomePod blevet knap to måneder forsinket, hvilket betyder, at Apple er gået glip af den afgørende julehandel, hvor Amazon oplyser, at der til gengæld er blevet solgt et syv-cifret antal Echo-højttalere.
Måske vigtigst af alt ser det ud til, at Apple kommer så sent ind på markedet, at virksomheden ikke vil være i stand til at levere en afgørende forskel i forhold til konkurrenterne, der allerede har etableret stærke platforme og økosystemer.
Amazons højttalere er eksempelvis allerede blevet udråbt til det største nye tech-produkt siden iPad'en, og den digitale assistent Alexa, der er hjernen i Echo-højttalerne, understøtter allerede 15.000 såkaldte skills.
Læs også: Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?
Amazon og Google sætter dagsordenen
Efter den netop overståede elektronikmesse CES i Las Vegas, har flere iagttagere desuden noteret sig, at Apples produkter ikke længere var det, man talte om på messen.
Eksempelvis konstaterede analytikeren Ben Barjarin for nylig i en kronik hos det amerikanske medie Recode, at ”Apples økosystem ikke længere er stjernen på CES,”
I stedet har Amazon og Google overtaget den rolle, og sætter nu dagsordenen med deres digitale assistenter Alexa og Google Assistent. Til CES i år kunne stort set alle elektronikproducenter byde på produkter, der var integreret med de to assistenter.
Derfor skal Apple være i stand til at levere noget ganske spektakulært, når HomePod bliver sat til salg i næste måned, hvis Apple skal retfærdiggøre en pris på 399 dollar. Det svarer til 2.400 kroner med den aktuelle dollar-kurs, men når HomePod kommer til Danmark, skal vi nok forvente, at prisen lander på den forkerte side af 3.000 kroner
Til sammenligning koster den dyreste Amazon Echo, der tilmed er udstyret med en skærm, 230 dollar, mens den billigste koster 50 dollar.
Apple vil dog uden tvivl markedsføre HomePod som en eksklusiv højttaler med en lydkvalitet, der retfærdiggør en sammenligning med eksempelvis produkter fra B&O fremfor Googles og Amazons højttalere
Bliver det Apples Zune?
Alligevel er der er dog en overhængende risiko for, at HomePod risikerer er komme for sent til festen. Spørgsmålet er, om HomePod kan ende som Apples svar på Microsofts mp3-afspiller Zune, der tilbage i sidste årti skulle udfordrer iPod'en.
Apple har dog givetvis et betydeligt mere loyalt og købevilligt kernepublikum, end Microsoft havde dengang.
Men alligevel er der visse interessant lighedspunkter mellem de to virksomheders markedssituation.
Dengang var Microsoft - ligesom Apple er i dag - verdens mest værdifulde tech-selskab, og Zune var angivelig en ganske glimrende musikafspiller ligesom HomePod uden tvivl også bliver.
Men for Microsoft kunne selv et kæmpe marketingbudget ikke råde bod på en fejlsagen lancering, hvor Zune blev sendt på markedet hele fem år efter iPod'en.
I de mellemliggende år havde iPod'en sat sig tungt på markedet for musikafspillere, og Apple havde samtidig nået at etablere et stærkt økosystem i form af iTunes Store.
Ikke overraskende fik Zune aldrig et ben til jorden.
Læs også:
Kæmpe-test og guide: Sådan bygger du nemt dit hjem smart med Amazon Alexa, Philips, TP-Link, Tado og Nest