Der er fuld gang i kampen om positionerne på markederne for de stemmestyrede assistenter, der fra mange sider vurderes til at blive et kæmpe-område i de kommende år.
I dag er markedet i store træk domineret af Google Home og Amazons Alexa, der begge kom først ud af starthullerne, mens Apple med selskabets HomePod i dag er et godt stykke bagefter.
Det kan du læse mere om her: Apples HomePod ankommer sent til festen: Kan den blive Apples svar på fiaskoen Microsoft Zune?
Nu melder endnu en kombattant sig ind i kampen, nemlig mægtige IBM.
Selskabet har netop løftet sløret for dets nye stemmestyrede assistent, Watson Assistant, der som navnet antyder kommer til at bygge på IBM’s kunstige intelligens Watson, der i dag gennemsyrer meget store dele af selskabets portefølje.
I modsætning til de øvrige stemmestyrede assistenter er der ikke tale om et produkt, der henvender sig til hjemmebrugeren, og der er ikke lagt op til, at Watson Assistant skal reagere, hvis du siger ‘Hey Watson, play the new song with Justin Bieber.’
Faktisk bliver der ikke engang tale om et fysisk produkt som Alexa eller Google Home, men en virtuel assistent, der kan bygges ind i et hav af forskellige fysiske former - altså et såkaldt 'white label'-produkt.
IBM sigter med Watson Assistant i første omgang mod erhvervslivet - butikker, lufthavne, hoteller, lastbiler og så videre.
Ifølge IBM anvendes Watson Assistant i dag allerede på forsøgsbasis lufthavnen i München som vejviser, som passagerer kan spørge om vej til de forskellige gates eller lignende.
BMW er i gang med at udvikle en bil-løsning, mens andre udvikler på en Watson Assistant-løsning til at håndtere energi-forbrug i et hus.
“Vi har kigget på markedet for assistenter, og det stod klart for os, at der var behov for en løsning, som virksomhederne ville have nemt ved at anvende,” siger IBM’s topchef for IoT, Bret Greenstein til Cnet.
Amazon er hovedkonkurrent
Amazons Alexa står som hovedkonkurrent til Watson. Amazon præsenterede i efteråret Alexa for Business, der minder meget om Watson Assistant.
Amazon har allerede indgået aftale med en række bilproducenter og med flere store hotelkæder om anvendelse af Alexa-teknologien.
Ifølge IBM har selskabet imidlertid den store fordel, at det er...IBM.
Det store selskab mener nemlig, at virksomheder med følsomme data - energifirmaer, telefirmaer og lignende - meget hellere vil bruge Watson Assistant end de mere forbrugerrettede Alexa, Siri (fra Apple) eller Google Home, fordi de hos IBM vil have mere kontrol over deres data.
Samtidig tror IBM, at det vil være med til at tiltrække erhvervsbrugerne, at de med Watson-løsningen vil få mulighed for at døbe netop deres løsning lige, hvad de har lyst til.
Læs også:
Google klar med dansk version af Google Assistant inden for få måneder
Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?