Det danske webbureau Business Solution har over længere tid været kritiseret fra flere kunder, som blandt andet på sociale medier som Facebook får luft for deres frustrationer i åbne og lukkede grupper.
Senest har Computerworld talt med sportsmassøren Regin Jensen fra enkeltmands-virksomheden R.A.J Massage.
Regin Jensen fik for knap to år siden tilbudt en gratis hjemmeside, men havnede med en ubetalelig webhotel-regning, diverse retssager og gik ned med stress, da han blev truet med at få frataget sin arbejdsnødvendige bil som afdrag på webhotel-regningerne.
Regin Jensens historie kan du læse her: Regin Jensen fik tilbudt gratis hjemmeside - i dag står han uden nyt website og med regning på 37.000 kroner
Efterfølgende har Computerworld været i kontakt med stifter og partner i Business Solution, Phillip Kaas, for at høre nærmere om håndteringen af Regin Jensen og andre lignende kunders sager.
Phillip Kaas vil ikke interviewes per telefon. I stedet forlanger han at få Computerworlds spørgsmål vedrørende Regin Jensens sag og mere generelle forespørgsler tilsendt på mail.
Som du kan se i det nedenstående har Business Solution nu droppet kravene mod Regin Jensen.
Undersøger sagerne til bunds
Phillip Kaas, du har tidligere nævnt over for Computerworld, at det kun er en procent af jeres kunder, der brokker sig. Hvorfor ikke bare være lydhør over for deres kritik, når det ligefrem har været nødvendigt for dem at oprette Facebook-sider mod jer?
"Vi er lydhøre overfor vores kunder, vi ønsker altid et godt samarbejde og prøver at hjælpe med at finde den rette løsning. Vi er lige nu i gang med at undersøge sagerne til bunds, så der kan findes en løsning. Vi lever af tilfredse kunder og ønsker at nå til enighed," skriver Phillip Kaas fra Business Solution.
Du har tidligere udtalt til Computerworld, at jeres sælgere måske er lidt for aggressive i deres salgstaktik over for kunder som Regin Jensen. Hvem har oplært sælgerne i, hvad de skal sige omkring eksempelvis, at Business Solutions er en nyetableret virksomhed, selv om det har flere år på bagen?
"Det, som jeg gav udtryk for, var, at vi har over 3.000 kunder på landsplan, så må vi nok erkende, at vores salgsafdeling har indgået aftaler med visse typer af virksomheder, som ikke skulle have fundet sted. Det er dog ikke på baggrund af, at vi ikke kunne levere det aftalte produkt, men mere fordi visse virksomhedsejer ikke har til hensigt at holde en samarbejdsaftale - tydeligvis på grund af misforståelser," skriver Phillip Kaas per mail til Computerworld..
"Vi går meget op i, at vores kunder bliver korrekt informeret fra starten, så der ikke opstår misforståelser. Vi siger ikke til vores kunder, at der er tale om et nystartet firma," fortsætter han.
Er I stoppet med at kalde jer selv en nyetableret virksomhed, der har et godt tilbud, som I gerne vil bruge til at promovere jeres service med, som flere kunder hævder?
"Da vi aldrig har gjort det, så er det heller ikke gældende på nuværende tidspunkt."
Ændrer kampagnerne
Er I stoppet med at tilbyde et godt tilbud om en såkaldt "gratis" hjemmeside, som i virkeligheden koster op mod 20.000 kroner i webhotel-regninger over bindingsperioden på tre år?
"Vi har ikke til hensigt at skabe flere misforståelser, så alle vores kampagner er blevet ændret."
Herefter fortæller han, at proceduren med at tilbyde gratis hjemmesider begyndte i telefonen, hvorefter der kunne/kan komme et fysisk møde på tale.
Ved dette fysiske kundemøde ville Business Solution-sælgerne ifølge Phillip Kaas forklare, at der er tale om en totalpris med webhoteller på visse betingelser, som kunden skal leve op til.
"Hvis det stadigvæk havde en interesse, så skrev kunden under på samarbejdsaftalen, hvor prisen og betingelserne stod klart og tydeligt. Hvis kunden ikke havde en interesse i tilbuddet, så afviste de blot tilbuddet og vores account manager kørte igen. Der blev på intet tidspunkt fremlagt, at tilbuddet er gratis og alle priser blev fremlagt klart og tydeligt," fortæller Phillip Kaas.
Regin Jensen forklarer til Computerworld, at han af sin pågældende Business Solution-sælger får lovet, at han flere måneder til at betale i. Men han bliver opkrævet betaling få dage senere. Kan man ikke som kunde stole på, hvad jeres sælgere lover jeres klienter?
"Vi blev ikke gjort opmærksom på, at der var blevet lovet en senere betaling på flere måneder. Denne information blev vi først bekendt med efter selve produktet var leveret, og vi havde sendt en faktura. Efterfølgende prøvede vi at finde en løsning sammen, men det var Regin ikke interesseret i."
Dropper sagen mod Regin Jensen
Hvorfor kunne Regin Jensen ikke bare få annulleret sin ordre inden for en uge, som du tidligere har fortalt Computerworld, er en fair opsigelsesperiode?
"Regin henvendte sig en måned efter aftalens indgåelse og efter vi havde udarbejdet det færdige produkt."
Regin Jensen fortæller, han fik lovet en gratis hjemmeside, og står i dag uden en ny hjemmeside, diverse regninger fra jer og diverse retssager på knap 40.000 kroner og med trusler om at få frataget sin bil og dermed sit arbejde. Synes du selv, at det er et godt tilbud?
"Som tidligere nævnt er vi i gang med at kigge sagerne til bunds. Vi har netop gennemgået Regins (sag, red.) og meddelt ham, at sagen er blevet droppet. Vi har ikke til hensigt at fratage ham, hverken sin bil eller sit job."
Har kritikken fra jeres kunder på diverse sociale medier givet anledning til, at I har strammet op på interne procedurer?
"Ja, vi har gennemgået sagerne og strammet op på vores procedurer i både salg og i vores produktion, da vi ønsker at undgå misforståelser i fremtiden."
Hvilke opstramninger har I foretaget jer?
"Vores kampagner er blevet ændret og vores medarbejdere er ved at gennemgå en større intern uddannelse."
Læs også:
Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails
Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail
Overblik: Mere end tusind danske website-kunder i klemme i hosting-sag