Internetudbyderne burde gratis tilbyde kunderne at scanne deres mails for virus og spam. Det mener Peter Christensen, direktør i Catpipe Systems og tidligere formand i it-fagforeningen Prosa.
- Maren i Kæret kan ikke tage stilling til, om hun vil betale 25 kroner ekstra om måneden for at få scannet sin mailboks, siger Peter Christensen.
Derfor mener han, at internetudbyderne skal tage ansvaret på deres skuldre ved at tilbyde virusscanning som en gratis service, der er en del af internetabonnementet. Alternativet er, at de almindelige internetkunder vil drukne i spam og virus.
- Vi er ved at undergrave den teknologi, vi i dag har glæde af. Som teknikere har vi et moralsk ansvar for at stille teknik til rådighed, som kan sikre vores fælles infrastruktur, argumenterer Peter Christensen.
De danske internetudbydere indgik tidligere på måneden et fælles sikkerhedssamarbejde, hvor de blandt andet forpligter sig til at tilbyde sikkerhedsløsninger til kunderne. Internetudbyderne ser imidlertid sikkerhed som en konkurrenceparameter, og derfor har de ikke fundet fælles fodslag omkring virusscanning.
Samtidig er flere udbydere tilbageholdende med at indføre tekniske begrænsninger for, hvad kunderne kan foretage sig, og derfor vil de ikke presse virusscanning ned over hovedet på kunderne.
- Det skal selvfølgelig være frivilligt, men hvis man bruger den politiske holdning om ikke at blande sig i folks mail, så ender det galt. Som almindelig slutbruger er 60 procent af din indbakke fyldt med mails, du ikke kan bruge, siger Peter Christensen.
Han mener derfor, det må være en samfundsopgave at stille den nødvendige teknik til rådighed for borgerne.
Peter Christensens synpunkt om, at virusscanning bør være en gratis service, bakkes op af den nuværende formand for Prosa, Peter Ussing:
- Det skal være gratis for at gøre det attraktivt at benytte denne service. Det vil aflaste internettet for store mængder af virusbefængte mails, og dermed også reelt spare udbyderne penge til båndbredde på netværket. Det skal betragtes som en helt naturlig del af en internetleverance, lige som bilforhandlerne i dag ikke normalt sælger nye biler uden airbags og ABS-bremser, siger Peter Ussing.
Må være op til den enkelte
Preben Andersen, som leder den offentlige sikkerhedsorganisation DK-Cert, mener, at det grundlæggende må være op til den enkelte bruger at sikre sig.
- Det svarer til, at Vejdirektoratet stiller veje til rådighed. Skulle de så også sørge for bilernes sikkerhed? Spørger Preben Andersen.
Han mener dog, at det vil være en god idé, hvis internetudbyderne tilbyder virusscanning som en service til kunderne.
- Men der er også dem, som har den modsatte holdning og selv vil tage hånd om deres egen sikkerhed, siger Preben Andersen.
Han vil ikke tage stilling til, om virusscanning skal være et gratis tilbud. Det, mener han, må være op til de enkelte internetudbydere.
- Men rigtigt mange danskere kommer på den på et eller andet tidspunkt. Hvis sådan en ydelse kan hjælpe, så vil det være fint, siger Preben Andersen.