Verdens mest populære søgemaskine, Google, har planer om at invadere pc'en og dermed ikke mindst udfordre Microsoft på Windows-hjemmebanen.
Google arbejder ifølge avisen New York Times på et søgeværktøj, som skal søge direkte på brugerens pc. Ikke blot søgning i filnavne men også i indhold af e-mails og tekstdokumenter.
Søgeværktøjet kan ses som et direkte modtræk til, at Microsoft vil udvide de indbyggede websøgefunktioner i Windows-styresystemet. Hvis Microsoft får held med det projekt, kan det undergrave Googles forretning med reklamefinansieret websøgning, vurderer flere analytikere.
- Det er helt klart et spørgsmål om, at Google forsøger at slå først, siger Richard DiSilva, analytiker i venturefirmaet Highland Capital, til nyhedstjenesten Cnet.
Microsoft udvider Windows-søgning til internet
Med den næste version af Windows, som indtil videre har kodenavnet Longhorn, har Microsoft erklæret, at selskabet vil fortsætte med at udviske grænsen mellem brugernes aktivitet på internettet og lokalt på pc'en.
Det er den udvikling, Google nu vil forsøge at ruste sig til, inden Longhorn kommer på markedet, hvilket formentligt først sker i 2007.
Googles værktøj skal downloades og installeres på pc'en og vil formentligt skulle finansieres af små reklamebannere. Dermed står Google over for en række udfordringer, som det kan blive vanskeligt at overvinde, på trods af at Google er et stærkt varemærke i brugernes bevidsthed, når det gælder søgning.
Dels skal Google konkurrere direkte med Microsoft, som selv har planer om at forbedre søgemulighederne i den næste version af Windows ved blandt andet at introducere et nyt filsystem, som skal opbygges som en database.
Derudover skal Google undgå at søgeværktøjet ikke bliver sat i bås med adware-programmer som eksempelvis det tidligere Gator, som nu har skiftet navn til Claria.
I forvejen er Google i modvind, fordi selskabet har planer om, at e-mail-tjenesten Gmail skal baseres på reklamer, som udvælges ud fra søgning i brugernes e-mails for at kortlægge deres interesser.