Google-værktøj skal udfordre Microsoft

Søgemaskinen Google ruster sig til skarp konkurrence fra Microsoft, som vil indbygge flere websøgningsfunktioner i Windows. Derfor vil Google svare igen med et søgeværktøj, som skal søge i filerne lokalt på pc'en.

Verdens mest populære søgemaskine, Google, har planer om at invadere pc'en og dermed ikke mindst udfordre Microsoft på Windows-hjemmebanen.

Google arbejder ifølge avisen New York Times på et søgeværktøj, som skal søge direkte på brugerens pc. Ikke blot søgning i filnavne men også i indhold af e-mails og tekstdokumenter.

Søgeværktøjet kan ses som et direkte modtræk til, at Microsoft vil udvide de indbyggede websøgefunktioner i Windows-styresystemet. Hvis Microsoft får held med det projekt, kan det undergrave Googles forretning med reklamefinansieret websøgning, vurderer flere analytikere.

- Det er helt klart et spørgsmål om, at Google forsøger at slå først, siger Richard DiSilva, analytiker i venturefirmaet Highland Capital, til nyhedstjenesten Cnet.

Microsoft udvider Windows-søgning til internet

Med den næste version af Windows, som indtil videre har kodenavnet Longhorn, har Microsoft erklæret, at selskabet vil fortsætte med at udviske grænsen mellem brugernes aktivitet på internettet og lokalt på pc'en.

Det er den udvikling, Google nu vil forsøge at ruste sig til, inden Longhorn kommer på markedet, hvilket formentligt først sker i 2007.

Googles værktøj skal downloades og installeres på pc'en og vil formentligt skulle finansieres af små reklamebannere. Dermed står Google over for en række udfordringer, som det kan blive vanskeligt at overvinde, på trods af at Google er et stærkt varemærke i brugernes bevidsthed, når det gælder søgning.

Dels skal Google konkurrere direkte med Microsoft, som selv har planer om at forbedre søgemulighederne i den næste version af Windows ved blandt andet at introducere et nyt filsystem, som skal opbygges som en database.

Derudover skal Google undgå at søgeværktøjet ikke bliver sat i bås med adware-programmer som eksempelvis det tidligere Gator, som nu har skiftet navn til Claria.

I forvejen er Google i modvind, fordi selskabet har planer om, at e-mail-tjenesten Gmail skal baseres på reklamer, som udvælges ud fra søgning i brugernes e-mails for at kortlægge deres interesser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere