Halvvejs igennem 2016 er det blevet tid til at tage de pulserende teknologiers puls.
Gartners berømte hype cycle er netop frigivet i 2016-udgaven, og dermed er det nu muligt at se analysefirmaets vurdering af teknologiernes modenhedsniveau.
Hype cyclen er bygget op efter præmissen, at alle alle teknologier gennemgår den samme livscyklus, men med forskellige hastigheder.
Det betyder, at en teknologi fødes og hypes, indtil den før eller siden når et 'hype-peak.' Herefter vil teknologien skuffe i en periode, før den så til sidst indfrier det reelle potentiale og dermed er modnet.
Afgørende for virksomhedens fremtid
Gartner skriver om 2016-udgaven af 'Hype Cycle for Emerging Technologies', at man især skal holde øje med, hvilke teknologier, der kan føre til en konkurrencemæssig fordel for ens virskomhed eller organisation.
Blandt andet skriver analysefirmaet:
"For at klare det godt i den digitale økonomi, skal enterprise arkitekter fortsat arbejde sammen med deres CIO'er og forretningsledere om proaktivt at spotte nye teknologier, der vil muliggøre transformationsmæssige forretningsmodeller og konkurrencemæssige fordele, reducere værdien ved hjælp af reduktion af driftsomkostninger og overkomme juridiske og regulatoriske barrierer."
Blandt de teknologier, der i øjeblikket er øverst på Gartners hype cycle, finder man machine learning, connected home, internet of things og smart robots.
En teknologi som augmented reality er i øjeblikket i 'skuffelsens dal', mens virtual reality så småt er på vej til at bevise sit egentlige værd som teknologisk trend.
For de to sidstnævnte teknologier gælder det dog fortsat, at der vil gå fem til 10 år, før de er modnet helt og dermed leverer den værdi og produktivitet, der reelt kan opnås med teknologierne.
Her er Gartners hype cycle for 2016
Læs også:
Fremtidens teknologier: Hvad er hype - og hvad skaber reelt værdi?