De tider, hvor man som forbruger købte en ny smartphone, hver gang leverandøren sendte et nyt flagskib på gaden, er ved at være forbi.
Det gælder ikke mindst her i Vesteuropa, der hører til blandt de mest mobil-mættede markeder i verden.
"Forbrugere på de modne markeder er meget bevidste om, hvad de ønsker, og de har vænnet sig til, at selv de basale telefoner har fantastiske specifikationer," forklarer Roberta Cozza, research director hos Gartner, til Computerworld.
"Forbrugerne ser ikke rigtig fordelene ved de nye flagskibe, som leverandørerne skubber ud. De tror ikke på, at de nye funktioner vil ændre så meget og ser ikke fordelen ved at opgradere," forklarer Gartner-analytikeren fra England.
Hun tilføjer, at vi også har vænnet os til, at man kan købe gode smartphones til en lavere pris, hvis man eksempelvis går efter kinesiske mærker som Huawei.
"Det er smartphones, der gør det, vi har brug for. Eksempelvis kameraet giver i selv de billigere smartphones i dag en fornuftig oplevelse - selvom der selvfølgelig er plads til forbedringer," siger Gartner-analytikeren.
Ingen forbruger-jubel over nye teknologier
Roberta Cozza forklarer, at leverandørerne havde lettere ved at vise og italesætte de store teknologispring for 2-4 år siden (eksempelvis med større og bedre skærme), og at det nu bliver sværere og sværere at overbevise forbrugerne om, at det er værd at opgradere.
Eksempelvis har nye touch-teknologier som Apples 3D Touch ikke rigtig haft den ønskede effekt på salget.
Læs også: Billige brugte smartphones storsælger - hvorfor betale kassen for en ny?
Roberta Cozza vurderer, at smartphoneleverandørerne i stedet i højere grad vil begynde at fokusere på at opbygge økosystemer, hvor smartphonen bliver omdrejningspunktet i det intelligente hjem med internet of things, og hvor det bliver det moderne "kreditkort" med mobilbetalinger og lignende.
Derudover ser hun muligheder for, at de digitale assistenter i telefonerne kan udvikle sig til et nyt salgsparameter, når de bliver gode og avancerede nok.
"Smartphones er blevet hyldevarer. Det vil blive sværere og sværere at drive salget alene med udgangspunkt i teknologi. Teknologi bliver den underliggende faktor," siger Gartner-analytikeren.
Slut med den vilde vækst
Gartner forventer, at der vil blive solgt 1,5 milliarder smartphones i 2016, syv procent mere end i 2015.
Selvom der altså stadig er vækst på markedet, så skal det holdes op imod, at der fra 2014 til 2015 var tale om en vækst i salget på 14,4 procent.
Tilbage i 2010, hvor vækstraterne var højest, var der tale om hele 73 procent i vækst fra år til år.
Afmatningen skyldes ikke mindst, at mange af de mere modne markeder - herunder her i Vesteuropa - er ved at være mættede, hvad angår smartphones.
I vores del af verden er omkring 90 procent af det potentielle smartphone-marked i dag udfyldt, vurderer Gartner.
Forbrugerne er ikke længere så ivrige efter at skulle spendere tusindvis af kroner på en ny smartphone. Konsekvensen er, at en smartphone typiske livscyklus forlænges.
På modne markeder beholder en forbruger i dag typisk en premium-smartphone i to og et halvt år.
Læs også:
Billige brugte smartphones storsælger - hvorfor betale kassen for en ny?
Microsofts smartphone-salg i katastrofalt dyk: Ekspert tror ikke længere på projektet