Når man har succes, vil alle gerne have en bid af kagen. Når man har succes - og faktisk gerne vil investere sine penge i nye projekter - kan mailboksen godt blive endog meget slidt.
For iværksættere står i kø for at få lov til at pitche deres forretningsidéer til iværksætter-ikoner som Martin Thorborg, Preben Damgaard og Jesper Buch.
Hvad skal du starte med?
Men hvad skal der til, for at fange deres opmærksomhed?
"Jeg orker ikke excecutive summaries," svarer Jesper Buch, manden bag kæmpe-succesen JustEat.
"Jeg vil have et kort sæt slides, der fortæller lige nøjagtigt det, der er interessant."
For Jesper Buch er de interessante oplysninger ting som, hvem du har på teamet, hvem du konkurerer imod og data. Masser af data, som hellere skal ligge på rygraden end i en excel fil.
"Jeg husker, da jeg pitchede som hvalp. Den gang jeg opbyggede JustEat, var jeg afsindigt inde i alle tallene. Investorerne lyste op, fordi jeg var så meget inde i mine tal. Hver gang investorerne spurgte mig om et tal, var det der bare. Bum. Så de kunne se, at jeg havde styr på mit shit."
Men det er ikke nok, at du kan tallene. Du skal også selv bidrage til processen.
"Du skal tage noget med til bordet selv," siger Martin Thorborg.
Han beskriver sig selv som serie-iværksætter, og med firmaer som Jubii og SPAMfighter under bæltet, er der noget om snakken.
Martin Thorborg bruger for tiden det meste af sin energi på regnskabsprogrammet Dinero, men han får stadigvæk daglige henvendelser fra idérige folk, som mangler en investor.
Det har givet ham en ualmindeligt stor indsigt i, hvad der virker, og hvad der falder helt igennem, når du skal sælge din fantastiske idé.
Hvem er du?
"Det lover for eksempel rigtigt godt, hvis en landmand har lært sig selv at programmere for at løse et problem, han selv oplever i sit arbejde," fortsætter Martin Thorborg.
Sådan en iværksætter viser nemlig et drive, som virker overbevisende for investorer.
I det hele taget, er det vigtigt at vise, hvem du er. Preben Damgaard, en af kræfterne bag regnskabsprogrammet Navision, har en række punkter, han gerne vil forstå, før han synker penge i et projekt.
"Hvordan kom idéen frem og af hvem?"
"Jeg er typisk interesseret i at høre lidt om stifterne. Hvem er de, og hvad har de tidligere lavet," skriver han i en mail til Computerworld.
Den tilgang spejles af Jesper Buch.
"Det er 50 procent fakta og 50 procent mavefornemmelse om folkene bag. Det er meget vigtigt, at jeg kan have det godt med dem."
Du skal have hånden på kogepladen
Hvis du viser, at du brænder for projektet, skaber det en tillid, som kan bane vejen for dig hos investorerne, forklarer Martin Thorborg.
"Hvis en femtenårig selv har skrabet fem tusinde sammen, eller en voksen med erhvervserfaring stiller nogle hundrede tusinde selv, så viser det engagement."
"Hvis du virkelig vil trumfe, siger du: 'Vi har alle tre solgt vores lejligheder og cykler for at skaffe en start, og vi lever af flået tomat og pastaskruer i de næste tre år.' Når folk selv sætter hånden på kogepladen, kan man som investor se, at de er investeret i det her."
Det skal du have klar
Det perfekte pitch kræver en god blanding af elementer, før du har investoren med på din side.
Martin Thorborg har efterhånden hørt så mange, at han ikke kan sætte fingeren på ét specifikt pitch, der sad lige i skabet. Men han er ganske bevidst om, hvad der skal til for at slå benene væk under en investor.
"Hvis du har idé, en prototype og tilsagn fra spændende mennesker, som kan være aktører, er du rigtigt godt kørende."
Preben Damgaard efterlyser også grundigt forarbejde, før han hiver penge op af lommen.
"Hvordan afregner kunden og hvordan fungerer modellen? Hvad er tankerne om udrulning? Hvordan er Go to market udtænkt?"
De spørgsmål har en dygtig iværksætter svar på før det første møde med en mulig invester som Preben Damgaard.
Kend dine svagheder
Selvom der selvfølgelig er store krav til dig, når du skal sælge din idé, behøver du dog ikke at kunne alting selv. Det vigtigste er, at du selv ved, hvad du kan og ikke kan levere, fortæller Jesper Buch.
"Man skal have styr på sin egen forretning og kende sine svage sider. Hvis man siger: 'Jeg har ikke styr på salg, men jeg er verdensmester i marketing,' så er det jo lige meget, at du mangler nogle elementer, hvis du ved hvor du vil hen."
Jo mere du har forberedt, inden du går til investorerne, jo nemmere har de ved at se den succes, som du regner med at få ud af din idé.
"Du kan eksempelvis have det tekniske på plads og sælgerne på plads, så kan man se, at der er produktion og marketing på plads. Så står du typisk kun og mangler penge til at skalere det. Så har du virkelig noget at komme med," understreger Martin Thorborg.
Jeg mangler bare lige...
I den anden ende af spektret ligger de idémagere, som ikke leverer andet end tankespind.
De har ikke selv hverken evner eller ansatte til at udvikle et
produkt, og forventer egentlig, at investoren leverer hele løsningen.
"Jeg hører fra rigtigt mange, der siger 'Jeg har en idé, der kan blive det nye Facebook. Men jeg kan altså ikke programmere eller noget, så hvis du bare skaffer folk og penge, kan du blive milliardær,'" siger Martin Thorborg.
Hvis du tropper op med tomme hænder og et fuldt hoved, skal du altså ikke regne med at tage en check med hjem fra et investormøde.
Jesper Buch har heller ikke noget til overs for folk, som ikke kan bidrage konstruktivt.
"Folk kan finde på at skrive med en idé, og så skal jeg finde ud af alt andet rundt om den. Jeg ved kraftedeme ikke, hvad folk tror," siger han og lyder som en mand, der har prøvet den slags lidt for ofte til at finde det sjovt.
Vi skal bare lige...
Selv hvis du har en god idé, kan der også være uoverstigelige forhindringer på vejen mod succes. Nogle idéer bliver ramt af det, som Marting Thorborg beskriver som "Bare lige."
"Hvad nu hvis alle bare lige gjorde sådan her? Det kan være en dims, som dæmper musikken i bilen når der kommer en ambulance, så du kan høre sirenen og trække ind til siden."
"Svagheden er, at "bare lige", er 95 procent af problemet. For det er ikke "bare lige" at få alle til at installere sådan en dims i bilen eller mobilen."
Sådan skal du bare lige...
Martin Thorborg har et godt råd til iværksættere, som "bare lige" skal løse et problem.
Start småt, og så spis dig ind på markedet bid for bid.
"En af mine gode venner har selv produceret en lille app til marathon, så du kan finde folk, der løber med en chip."
"Problemet er "bare lige" at få alle tilskuerne til at installere appen og alle løberne til at løbe med chippen på."
Sådan en idé kan du ikke få succes med, hvis du vil have den ud over hele markedet fra første færd, forklarer Martin Thorborg.
"Du kan måske få det til at lykkedes, hvis du får en enkelt arrangør til at tage det til sig. Så kan du skabe et fedt resultat for de firehundrede, som bruger den til det marathon."
"Så ser andre dem bruge appen, og næste gang er der flere, der har set det og installeret appen. Så kan man ligesom Facebook æde sig større. Start med en lille målgruppe og skaler ud fra det punkt.
Det skal du aldrig gøre
Når alt det er sagt, er der også nogle helt grundlæggende ting, som skal være på plads, hvis du ikke skal drive investorerne til vanvid.
"Husk at læse korrektur," siger Jesper Buch
"Nu er jeg selv blevet selvfed, men det er vigtigt, når du er ung og grøn. Jeg har før siddet og tænkt 'Har du ingen situationsfornemmelse? Hvordan kan du finde på at sende en mail fuld af stavefejl med ideer, som jeg skal ordne for dig?'"
Selvom Martin Thorborg ikke kan huske hverken det værste eller det bedste enkeltstående pitch, han nogensinde har været udsat for, har han dog et bud på de nok mest anstrengende af slagsen.
"It-folk er jo en gang imellem udsat for dem, der pitcher og siger, "jeg har en god idé til en app, jeg mangler bare en udvikler, der kan lave den. Udvikleren får 25 procent jeg får 75. Du skal bruge et år på at lave min idé. Jeg sætter intet på spil og beholder mit fuldtidsstilling. Bliver det en fiasko, er det dit ansvar som programmør, fordi du ikke gjorde det ordentligt."
Læs også: På tur med Thorborg i en Uber-bil gennem København: Vi mødte fire høj-aktuelle it-iværksættere