Få dage før Apple skyder sin årlige udviklerkonference, WWDC, i gang, er Apple klar med nyheder til app-udviklerne.
Til efteråret bliver det muligt for app-udviklere at lave apps, der baserer sig på en abonnementsordning, og det kan være med til at sikre udviklerne en mere stabil indtægtskilde.
Det skriver The Verge.
Må bruge alternative metoder
Indtil nu har det kun være udvalgte apps, som eksempelvis nyhedsmedier, magasiner og streamingtjeneste, der kunne gøre brug af abonnementsordninger.
Udviklere af andre type apps har været tvunget til at opkræve engangsbeløb. En problemstilling som udviklerne har forsøgt at løse på forskellige alternative måder.
Eksempelvis ved at tilbyde såkaldte in-app-purchases, hvor forbrugerne mod betaling kan oplåse nye funktioner eller kontinuerligt lave helt nye versioner af deres apps, som de så igen kan opkræve et engangsbeløb for.
Især "in-app-purchases" er populære og Computerworld har tidligere fortalt, at amerikanske forbrugere bruger 24 procent flere penge på apps med in-app-purchases end ved apps, der kun tilbyder engangsbetalinger.
Indtil nu har udviklerne delt indtægterne i App Store gennem en 70/30-model, hvor udviklerne beholder 70 procent og Apple lægger beslag på de sidste 30 procent.
Men den nye abonnementordning betyder, at fordelingen ændrer sig til en 85/15-model for kunder, der har haft deres abonnement i mere end et år.
Kortere sagsbehandling
Udover den nye abonnementordning har Apple også indført en ny kortere sagsbehandlings tid i App Store, hvilket betyder, at 90 procent af alle apps nu kan blive godkendt i løbet af 48 timer.
Apple har ligeledes åbnet for muligheden for, at app-udviklere og brands kan købe annoncer i App Store. Lidt efter samme koncept som Google-annoncer, hvor de kan købe annoncerer, der baserer sig på særlige søgeord.
Læs også:
Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne
Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps
Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android